Enemy Eyes – History’s Hand | CD

Manfred Werger | 12 november 2022

Zangers uit het melodieuze rockspectrum koppelen aan metal musici? Frontiers Music Srl. haakt in op een nieuwe trend. Joe Lynn Turner (Rainbow, Yngwie, Deeep Purple, Sunstorm) werd gekoppeld aan Peter Tägtren (Pain, Hypochrisy) en Steve Overland (FM, Lonerider, etc.) werd ingelijfd door leden van Fates Warning. Ook zanger Johnny Gioeli waagt zich aan een dergelijk avontuur met Enemy Eyes. Ik ben benieuwd en luister naar en lees met aandacht over zijn nieuwe belevenissen.

Johnny Gioeli, wellicht geen bekende naam in metalland. Maar elke melodieuze rocker kent deze klasbak van Hardline (sinds 1991), Axel Rudi Pell (sinds 1998), Crush 40 (eveneens sinds 1998) of misschien wel van zijn rustigere soloschijf ‘One Voice’ uit 2019. Johnny Gioeli is voor Frontiers Music Srl. een vaste waarde, dit is zijn 100ste release als zanger/back-up vocalist en hij is ook vaak op Europese podia te zien.

In Enemy Eyes is Gioeli gekoppeld aan grotendeels Italiaanse musici. Marcos Rodriguez, Argentijn van geboorte, nu woonachtig in Tenerife, was de gitarist van Rage en is daarnaast te horen in Induction en het Argentijnse Torre de Mafil. Fabio Alessandrini is drummer van Annihilator, Bonfire en Metal Order en Alessandro DelVecchio, euh…. op welke Frontiers’ release is deze man niet te horen? Op deze schijf speelt hij bas en keyboards. Ook is Alessandro verantwoordelijk voor de eindafwerking van ‘History’s Hand’.

Na ’Here We Are’ weet de luisteraar welke kant dit avontuur uitgaat: Metal vibes in de lijn van Accept en klassieke thema’s uit Axel Rudi Pell’s songbook smelten samen met Gioeli’s harde keelstem. ‘Peace ’n Glory’ en ‘The Chase’ hakken er lekker in met een potje vette old skool metal. ‘Preying On Your Weakness’ is een prachtige, trage beuker in de stijl van Breaking Benjamin: het keyboard tapijtje, de tappende bas, de gitaren in het intro en de song, mooi gedaan! Met ‘What You Say’ komt een andere invloed boven drijven, Volbeat. Het refrein doet ook aan Dynazty’s nieuwste plaat denken.

In de ballad ‘What I Believe’ horen we Shinedown en in ‘The Dream Is Gone ‘ is een spacey intro het platform voor een commerciële, heavy track in de stijl van de nieuwe Ronnie Atkins (Tokyo Blade) plaat. ‘The Miracle In You’ is een typische DelVecchio killer, nu-metal met keyboards, de moderne vibe is op en top Volbeat. ‘Broken’ is een snelle beuker in de stijl van Arch Enemy en ‘The Rat Race’ is een strakke afsluiter in de Axel Rudi Pell modus.

Metal en melodieuze rockstemmen, in de Fates Warning’ samenwerking met Steve Overland pakte dat leuk uit, ook de nieuwe Joe Lynn Turner koppelt nu-metal aan zijn stemgeluid, maar die plaat is echt te wisselvallig. Gioeli’s stem past wel bij deze Euro metal, de songs zijn lekker strak en de productie houdt het klankbeeld mooi in balans. Ik vind het gitaargeluid lekker in de mix zitten, speltechnisch is dit alles dik in orde. Beslist een luisterbeurtje waard, dit Enemey Eyes!

01 Here We Are 3:50
02 History’s Hand 4:59
03 Peace And Glory 3:35