Edenbridge – Shangri-La | CD

Manfred Werger |  20 juli 2022

Edenbridge is een band in het straatje van Within Temptation, Mostly Autum en Nightwish. De uit Linz, Oostenrijk, afkomstige symfonische metal band draait al zo’n vijfentwintig jaar mee en ‘Shangri-La‘ is hun elfde studioplaat. Het Hamburgse AFM gaat deze plaat uitbrengen, we leggen ons oor te luister en duiken in de geschiedenis van de band en hun nieuwe schijf.

De kernleden van Edenbridge, de naam is afkomstig van het befaamde Formule 3000-team van Peter Briggs, zijn zangeres Sabine Edelsbacher en multi-instrumentalist Arne Stockhammer, die onder de naam Lanvall wat bekender is. Edenbridge maakt al sinds 2000 platen en de band heeft een sterke live reputatie. De band drijft op vette composities en leuke, symfonische thema’s voort. Aanrader van deze band is het album ‘MyEarthDream’ (2008), waarin het Tsjechisch Film Orkest een prachtige bijdrage levert aan de nummers. Ook hun latere platen vanaf het nieuwe decennium zijn goed te doen.

Shangri-La is het veelgebruikte mythische woord voor het paradijs en het ontwerp van deze nieuwste Edenbridge plaat toont de hemelse voorstelling van Muhammad K. Nazia, de lay-out van Johannes Jungreithmeier past hier uitstekend bij.

De plaat werd opgenomen in de Farpoint Station Studio in Oostenrijk en in de Thin Ice Studio in Virginia Water, Surrey, werd de plaat gemixt en gemastered. Niemand minder dan Karl Groom (van Threshold), die overigens al meer dan tien jaar aan de band gekoppeld is, zorgde met Lanvall voor een dikke, heldere sound, met een open karakter en da’s opvallend, want veel geluidssporen kwamen via de Audiomoves technology in de coronaperiode tot stand.

Lanvall schreef alle nummers en zorgde ook voor de teksten, die thematisch zijn. Veel teksten gaan over de weg naar het paradijs, als men er geestelijk klaar voor is én bereid is “wijze levenslessen” te leren. De mannen van Edenbridge en hun frontlady Sabine krijgen ook wat hulp bij deze plaat. Thomas Strübler, die al sinds ‘The Great Momentum’ (2017), aan de band gekoppeld is, zorgt voor mooie backing vocals. Op de prachtige, heavy ballade ‘Savage Land‘ speelt Daniël Tomann Eickhoff van het NDR-orkest een heldere fluitsolo in het middenstuk en Erik Martensson (Eclipse, W.E.T) is te gast als zanger op het lange, epische ‘The Bonding II’. Geweldige bijdrage, hij was ook al te gast op het eerste ‘The Bonding’, de schijf uit 2013.

De plaat kent mooie nummers en de afwisseling is behoorlijk sterk. ‘At First Light’ kent lekkere riffs en een prachtig middenstuk dat aan ELP en Pink Floyd doet denken. ‘Somewhere Else But Here’, de eerste single, heeft stevige riffs en ‘The Road to Shangri-La’ heeft onder meer Delain als referentie. Melodieuze stukken als ‘The Call Of Eden’ en het vette ‘Freedom Is A Roof Made Of Stars’ (met een met massale zang-doorspekt thema) zijn geïnspireerd door Mostly Autum .‘Arcadia’ is een sfeerrijke heavy ballad, net als ‘Savage Land’. Het eindstuk van de plaat is episch, gewaagd, maar ook echt heel gaaf! Vijf thema’s ineengevlochten met prachtig muzikaal geweld (let op de schitterende solo’s!) en ijzersterke zang, een absolute meesterzet van deze band.

Het zou leuk zijn als Edenbridge wat meer uit de middenmoot stapt met deze plaat, hun eersteling voor AFM. De plaat vormt een stevige versterking van hun repertoire en hopelijk krijgen we de band eens in ons landje te zien.

01. At First Light 08:03
02. The Call of Eden 03:49
03. Hall of Shame 04:59