Ear Danger - Still Going Strong - 40 Years of Ear Danger | LP

Erik van Dijk |  1 juni 2022

De Nederlandse heavy metal band Ear Danger kende een kortstondig bestaan in de jaren 80 waarbij de band niet uit de demo fase kwam. In 2007 volgde er een nieuwe poging die resulteerde in twee albums en een EP. Onlangs verscheen de compilatie plaat ‘Still Going Strong – 40 Years of Ear Danger’ via Headbangers Records / Big Bad Wolf Records.

Ear Danger is ontstaan in 1981 en bracht in de eerste drie jaar van het bestaan drie demo’s uit en een split genaamd ‘Metal Power II’ met Scum, Atomic Rock en Anwar. In 1984 hield de band op te bestaan om vervolgens in 2007 de handschoen weer op te pakken. Die tweede poging kent beduidend meer succes. Na eerst een demo te hebben uitgebracht verscheen in 2011 het debuutalbum ‘Full Blast at Last’ in eigen beheer en deze plaat kreeg in 2014 opvolging met de tweede langspeler ‘Warrior Soul’, uitgebracht via een Frans label. In 2018 verscheen de EP ‘Storming the Gates’ via Headbangers Records / Big Bad Wolf Records en deze labels zijn ook verantwoordelijk voor de release van de compilatie ‘Still Going Strong – 40 Years of Ear Danger’.

Deze compilatie bestaat uit twee delen waarbij de A-kant terug gaat naar de tweede demo uit 1983. In de huidige line up van Ear Danger zijn er twee die deze tijd hebben meegemaakt, te weten Dick Vijgen (drums) en Matt Verschoor (basgitaar). De tweede demo werd opnieuw opgenomen met de huidige line up maar weet nog steeds het jaren 80 gevoel vast te houden. Met name het nummer ‘Beelzebub’s Friend’ is een juweeltje dat na te zijn afgestoft goed mee kan in deze tijd. ‘Give ‘em Hell’ en ’You Need Warmth’ zijn lekkere heavy nummers met de jaren ’80 vibe, waarbij het leuk is dat de nummers een tweede kans krijgen. ‘Still Going Strong (Winterfest Version)’ is een akoestische ballad en naamgever van de compilatie. Een aardig nummer, maar ook niet meer dan dat.

Op de B-kant krijgen we de EP ‘Storming the Gates’ voorgeschoteld. ‘Wave the Flag’ is een lekker up tempo heavy nummer dat eigentijds klinkt maar sterk neigt naar de gouden jaren 80. Het zijn met name de vocalen van Sander Pastoor die dit gevoel geven, waar het gitaristen tandem Leon en Antal Lohmann goed voor de dag komt qua riffs en solo’s. Titelnummer ‘Storming the Gates’ opent met beukende drums en gaat daarna verder op de ingeslagen weg, opmerkelijk zijn de backing vocals die veel minder monotoon zijn en het uitstekende drumwerk van Dick Vijgen. ‘Blood on the Beach’ is zeker niet het sterkste nummer, het tempo gaat naar beneden en we krijgen een meer heavy rocker. De solo is daarentegen sterk en het einde verrassend. Het afsluitende ‘Wall of Shields’ is weer meer up tempo en hieruit blijkt dat de kracht van Ear Danger meer bij dit soort nummers ligt.

Het opnieuw opnemen van de tweede demo werkt verrassend goed, Leuke nummers die een tweede leven verdienen. De EP is een sterk product en de meerwaarde op deze compilatie is dat deze op vinyl verschijnt. Een aanrader voor liefhebbers van muziek uit de NWOBHM periode en zeker voor de heavy metal platenverzamelaars.

Side A
1. Beelzebub’s Friend
2. Give ‘em Hell