Dystopia - Geen Weg Uit | CD

Koos van Marle | 25 september 2020

Al een paar jaar komt er een gestage stroom goede black metal releases van eigen bodem uit. Vooral het Nijmeegse Haeresis Noviomagi label is een grote producent, maar ook uit Utrecht komen mooie dingen en sinds wat kortere tijd hebben we ook het label Wolves of Hades/Argento uit Amsterdam. Op dit label komt ook de derde volledige plaat van Dystopia uit. ‘Geen Weg Uit’ is de volgende release, en hoewel de bandnaam en misschien ook de naam van de plaat niet super origineel zijn, werd ik zeer positief verrast door de muziek.

Waar met ‘Chaos Philosophorum’ al een interessante richting ingeslagen werd, wordt deze op ‘Geen Weg Uit’ verder verkend en uitgediept. De plaat is opgedeeld in drie delen ‘Razernij’, ‘Van De Meute Vervreemd’ en ‘De Dwaas Komt Voor De Redder’. De eerste twee thema’s zijn opgedeeld in meerdere stukken muziek, waar het derde thema slechts een instrumentaal slot bevat.

Direct al in het eerste deel blijkt dat we hier niet meer met rechttoe rechtaan black metal te maken hebben. Na twee minuten komt het karakteristieke geluid van de trombone om de hoek toeteren en we hebben dit instrument vaker gehoord de laatste tijd, bijvoorbeeld op de laatste Fluisteraars plaat. Wat mij betreft een prima ontdekking, want het vult het licht doomy black metal geluid goed aan. De eerste vier nummers vormen wel duidelijk 1 geheel, waarbij de razernij duidelijk centraal staat. Het mondt uit in een soort wanhopige melancholiek, waarbij ook cleane zang om de hoek komt kijken. Erg mooi gedaan wat mij betreft. Het tweede hoofdstuk ‘Van de meute vervreemd’ is een wat meer klassiek werk, wat ook 1 nummer geweest zou kunnen zijn, qua opbouw. Er wordt een uitgesponnen intro neergezet, wat meer op tempo gespeeld, waarbij we ook weer meerder zanglijnen en de trombone terug horen. Van grunt, tot clean, tot hopeloos gekrijs met een smakelijke solo aan het einde. Als afsluiter volgt nog een instrumentaal stuk ‘De Dwaas Komt Voor De Redder’, waarmee we de plaat rustig en

voldaan afsluiten. Muzikaal is dit zeker prima, maar omdat je altijd wat te zeiken moet hebben: het valt een beetje uit de toon na de twee langere epode’s.

Ik zou deze plaat zeker aanraden als je weer eens een andere black metal insteek wilt horen. Kwalitatief is dit zeker een sfeervol werkje, en ik heb mijn innerlijke trombone omarmt.

01. Razernij, deel I 05:06