Dymytry – Revolt | CD

Juliette Ruygrok | 2 januari 2022

Het Tsjechische modern metal / metalcore gezelschap Dymytry draait al een tijdje mee. In 2003 vonden ze elkaar in Praag en sindsdien brachten ze 5 succesvolle studioalbums uit. In 2010 speelden ze op Wacken, nadat ze de Tsjechische Wacken Metal Battle hadden gewonnen, maar tot echt buitenlands succes heeft het nooit geleid. Daar moet nu ‘Revolt’ verandering in brengen. ‘Revolt’ is namelijk het eerste engelstalige album, wat ook meteen een nieuwe zanger met zich meebrengt voor de buitenlandse shows. Naast frontman Protheus wordt Alan aan de band toegevoegd voor de shows buiten Tsjechië. Nogal een een onderneming dus, waarbij de lat voor het succes van ‘Revolt’ hoog komt te liggen.

Dymytry opent met ‘Revolt’ gelijknamig het album. Het heeft een fijne intro en rockt leuk. Het is vermakelijk maar nog niet echt vernieuwend of spannend. Wel valt op dat de productie goed in elkaar zit, en dat er een sterk vol geluid wordt neergezet. ‘Stronger’ begint rustig maar brengt al snel een stevige groove met dank aan gitaristen Gorgy en Dymo. Dit werkt goed met de vocalen van Protheus. Het refrein is wat braaf, maar de muzikale mix is leuk gedaan. De potentie om de nummers meer ballen te geven is in ieder geval daar.

‘300’ gaat over Spartaanse stijders en is een samenwerking met Joakim Lindbäck Eriksson (Brothers of Metal) op de vocalen. Het resultaat is meer up tempo beukwerk, mede met dank aan drummer Milos “Mildor” Meier die indruk maakt. Toch vervalt het op een goed moment weer in rock met braaf imago, terwijl juist door de ondersteuning op de vocalen er aangetoond wordt dat er meer mogelijk is.

‘Never Gonna Die’ is misschien niet uptempo, maar het heeft een duistere vibe die de band goed ligt. Door de gekozen riffs is het allemaal net wat theatraler en bombastischer en dat past goed bij de band. Ook ‘Rise And Shine’ is rustig en dit brengt de vocalen van Protheus goed naar voren. De inbreng van het refrein is bijna jammer omdat het die standaard rockballad vibe geeft, waar de rest van het nummer juist excelleert in diepgang.

Met ‘Awakening A Monster’ brengt Dymytry ook weer mooie dingen. De intro is prima en wederom is de nadruk op de vocalen indrukwekkend. Het drumwerk en met name de opbouw is tof. Alleen het refrein heeft zo’n hoog Pokémon Theme Song gehalte, dat alle potentie op de achtergrond verdwijnt.

‘Touchdown’ is ongetwijfeld een ode aan de amerikaanse sport, gezien het chearleader gejuich wat in het nummer is opgenomen. Het is lekker energiek, erg dansbaar, en heeft een hoog meezinggehalte. Verder mist het de ballen, die de sport wel heeft.

Dan ineens is daar ‘Tick Tock’. Leuk drumwerk leidt het nummer in. Het beukt lekker, en heeft veel thrash invloeden. Daarnaast wordt het geheel een keer niet compleet naar beneden getrokken door het refrein. Dit is vermakelijk, en heeft het hoogste energie level tot dusver.

Met ‘Hope’ lijkt tijdelijk alle hoop vervlogen, want veel verder dan een 13 in dozijn rocknummer komt men hier niet. Maar dan de leuke cover ‘Somebody’s Watching Me’ in samenwerking met Viktor Smolski (Rage) op de gitaren. Het nummer is voor de wat oudere fan ook wel bekend van een eerdere samenwerking tussen Rockwell en Michael Jackson, en de eerste release was in 1984. Goed Dymytry weet er in ieder geval een eigen geluid aan te koppelen, zonder dat de oorspronkelijke briljantie verloren gaat. Het hoge rock gehalte van de band, werkt hier positief.

Misschien wel het beste nummer van het album is ‘Chernobyl 2.0’. Het kent een rustige sombere intro wat goed bij de titel past. De opbouw door de drums en gitaren zit prima in elkaar. Het geheel blijkt een goede mix tussen stevige rock, en harde riffs met tof drumwerk. De Thematiek wordt bijzonder goed vertaald in de muziek. Werkelijk tof gedaan.

Of Dymytry met ‘Revolt’ een album te pakken heeft wat ze ook buiten de Tsjechische grens bekendheid zal brengen valt lastig te zeggen. Het is soms te veel 13 in een dozijn en net iets te simpel, waar het soms ook weer geniaal kan zijn. 13 in een dozijn is niet slecht, als het goed wordt uitgevoerd en daar is hier zeker sprake van. Toch blijft “vermakelijk” het woord wat bij ‘Revolt’ naar boven komt, waar je voor een doorbraak juist misschien wel “briljant” nodig hebt.

01. Revolt
02. Stronger
03. 300 ft. Joakim Lindbäck Eriksson