Dymytry – Five Angry Man | CD

Juliette Ruygrok | 5 februari 2024

In 2021 bracht het Tsjechische Dymytry hun album ‘Revolt’ in het Engels uit, met als doel de wereld te veroveren. Dat lukte binnen Europa aardig en zo volgde er optredens met Pantera en Lordi. Ze staan bekend om hun diversiteit in stijlen, waarbij modern metal en psycore de overhand hebben. Nu zijn ze terug met wederom een Engelstalig album ‘Five Angry Man’.

Er wordt geopend met ‘Enemy List’, de intro is fijn en opbouwend. Wel valt meteen op dat er veel raakvlakken zijn met power metal. Allicht komt dat omdat Kristian Kohle (Powerwolf) achter de productie zit. Het nummer heeft een hoge feel good rock vibe, die oude rockers doet denken aan de jaren 80. Door de sterke vocalen van zanger Alen Ljubic wordt de thematiek in ieder geval goed gedragen. Zware bassen van Arthur Mikhaylov, geven het geheel nog een beetje groove.

‘Everything Is Black’ begint dan met meer ballen. Electrics gaan al snel over in gitaren, en de rauwere vocalen van Alen Ljubic passen hier prima. Het refrein voelt dan weer wat rock achtig aan. Gelukkig kent het geheel wat hardere stukken waarin drummer Milos Meier fijn kan blasten. Helaas heeft het refrein de overhand.

In ‘Wake Me Up’ heb je dan toch echt het gevoel, een stukje muzikale ondersteuning voor 80’s actiefilm voorgeschoteld te krijgen. Toch zijn de tempowisselingen grappig gedaan en maken de groovende stukken met rappe versnellingen dit wel een interessant nummer. Ook in ‘Legends Never Die’ wordt de balans tussen epische verhaallijnen en groove redelijk gevonden. Dit maakt dat het album tot dusver een diverse opbouw heeft.

Bij de inzet van ‘Three Steps To Hell’, zwakt dit helaas behoorlijk af. De riffs kunnen zo op een Metallica album, waardoor het nog een aardige rock vibe heeft, maar het oh ho ho gehalte zorgt dan toch echt voor een te simpele indruk. Over ‘In Death We Trust’ kan veel geschreven worden. Het nummer gaat werkelijk alle kanten op. Toch houden we het hier kort. “Less is more” en dit is te veel!

De serieuze kant van de band moet belicht worden in ‘1939’ wat tekstueel echt wel een belangrijke boodschap draagt over het stoppen van oorlogen. De coupletten zijn rustig en passend somber. Het refrein is helaas te vrolijk, en past weer in zo’n jaren 80 actiefilm waarin alles goed komt. Het breekt af aan de boodschap en dat is jammer. Had dan de lijn van ‘The Revenant’ gevolgd, dit is een volledige ballad en prima geschikt om belangrijke boodschappen over te dragen. Maar goed twee ballads op één album is ook weer wat.

Uiteindelijk komt het dan neer op dat laatste nummer ‘Five Angry Man’. Het opent met de nodige ballen, gaat over in een rustig couplet maar met een rappe tekst. Dit is een gewaagde overgang maar het werkt. Het geheel heeft een rare vibe, maar eindelijk komt die Psycore dan echt naar voren. Dit had veel meer gemogen, en is zonder meer het hoogtepunt van het album.

Wat je bij Dymytry hoort, is dat ze voor een keuze staan. Kiezen ze voor de uitgekauwde veilige route en snel succes bij een groot publiek dan is de jaren 80 vibe prima, en past de invloed van power metal als overheersende factor binnen hun nummers prima. Gaan ze voor gewaagd en genres die toch dichter bij hen zelf liggen? Dan is de weg naar een groot publiek allicht lastiger, maar de muziek zeker vetter. Het album ‘Five Angry Man’ heeft in ieder geval niet zoveel indruk gemaakt als het gelijknamige nummer.

01. Enemy List
02. Everything Is Black
03. Wake Me Up (Before We Die)