Dream Evil – Metal Gods | CD

Manfred Werger | 10 juli 2024

Dream Evil is de band van Fredrik Nordström, topproducer in het harde metalgenre en eigenaar van de befaamde Studio Fredman in Västra Frölunda, downtown Gothenburg. De band startte in 1994. ‘Metal Gods’ is de zevende plaat van Dream Evil, dat een langdurige stilte kende na de vorige plaat,’ Six ‘, uitgekomen op Century Media in mei 2017. Ik ben benieuwd!

Dream Evil’s beginperiode is ijzersterk! De strakke power metal van de Zweden kreeg  extra aandacht door de superieure, virtuoze solo’s van Gus G. ( o.m. gitarist van Firewind en Ozzy Osbourne). Hun eerste drie schijven zijn ware klassiekers. De band toerde  als voorprogramma van de grote jongens als Saxon, Hammerfall, Masterplan en Blind Guardian. Met het weggaan van Gus en drummer Snowy Shaw (o.m. drummer van Mercyful Fate, Therion, Dark Embrace en King Diamond) zakte de band in en periodes van radiostilte werden langer. De laatste plaat van Dream Evil, ‘Six’ haalde niet eens de hitlijsten in het eigen land en in Japan, het land waar de band en zijn leden best populair waren.

‘Metal Gods’ komt eigenlijk uit het niets. Fraai gehuld in een hoes van Seth Siro Anton, ook bekend van het artwork van Exodus, Rotting Christ en Paradise Lost. Nieuw in de bezetting is drummer Sören Fardvik van Pagandom.  Gitarist Markus Fristedt  (Mark Black)  was bandlid tussen 2006 en 2009 en is vanaf 2013 vast in beeld. Fredrik en zijn companen Niklas Isfeldt en Peter Stalfors (beiden van Pure X) zijn vanaf de start bij de band betrokken. Voor  plaat nummer 7 kan Dream Evil ook rekenen op de hulp van enkele  muzikale vrienden: Jonathan Thorpenberg (The Unguided), Tommy Johansson (ex Sabaton) and Chris Amott (ex Arch Enemy / Dark Tranquillity) rammen vakkundig een lekker potje mee!

Vanaf de eerste track is duidelijk dat Dream Evil terugkeert na het prille werk in de stijl van een compacte Manowar, Judas Priest en Racer X. De sound is herkenbaar, de knallende, transparante en eenvoudige productie zorgt voor een vertrouwd geluid. De titeltrack is een beest van een banger en maakt ruimte voor het pakkende, Hammerfall achtige ‘Chosen Force‘.  Ook het dreigende ‘The Tyrant Dies At Dawn’ is groots. Opvallend vind ik de herkenbare en meezingbare refreinen, gang vocals met zanger Niklas Isfeldt als draagkracht, ijzersterk. In het midden van de plaat beukt Dream Evil verder. ‘Lightning Strikes’ knalt in de stijl van Primal Fear en de band herhaalt dit kunstje met de melodieuze headbangers ‘Fight In The Night’ en ’Born In Hell’.  Rustmomenten kent de plaat eigenlijk amper, ‘Masters Of Arms‘ begint met een melodieuze gitaarlijn, maar wordt een toetapper van formaat. Ook ‘Nightstalker’ en ‘Insane’, waarop de band wat terugkeert naar het werk van het eerste decennium, zijn geweldige stampers. ‘Y.A.N.A’ (Your Are Nothing At All) sluit deze ‘Metal Gods‘ af in een logge modus en een fraai middenstuk met Black Sabbath-riffs.

Jeemig, wat een schijf! Eenvoudig, geen hoogdravende teksten, gewoon een lading muzikale, gewapende betonblokken, die naar je toe worden geworpen.  Dream Evil is ook weer live gaan spelen en in oktober zit de kalender vol. Hopelijk krijg ik de mannen eens live te zien. Luistertip!

01. Metal Gods 03:30
02. Chosen Force 05:07
03. The Tyrant Dies at Dawn 03:55