Doodswens – Lichtvrees | CD

Erik van Dijk | 22  november 2021

De Nederlandse black metal band Doodswens is ontstaan in 2017 en bracht de eerste gelijknamige demo uit in 2019. Na een split single met Adversarius in 2020 is nu het debuut album aanstaande. Het album ‘Lichtvrees’ verschijnt op 3 december via Svart Records.

Doodswens bestaat uit de dames Inge van der Zon en Fraukje van Burg die samen studeerden aan de Metal Factory, en dat vormde de basis voor de band. In de korte periode dat het weer even kon dit jaar deed de band een aantal shows met Verwoed en zo wist de band mij enigszins te overtuigen tijdens een show in de Leidse Gebr. de Nobel. In september dit jaar lanceerde Doodswens de eerste single ‘In mijn bloed’ en dit is tevens de opener van het album, een knap nummer, op Scandinavische leest, met blastende drums van Inge van der Zon en ijzige vocalen van Fraukje van Burg.

Met ‘Onplaatsbaren’ raakt de band mij meteen kwijt. Een vloekende en tierende man met smetvrees spreekt in het Nederlands zijn doodswens uit. De doodswens is dan ook het enige aanknopingspunt, het gesproken woord haalt de goede vibe weg na de sterke opener. Met ‘Zwarte Staar’ laat Doodswens zich van een geheel andere kant zien. Het nummer is slepend traag, met eenvoudig klinkend gitaarwerk, dit tezamen met de weerzinwekkende vocalen brengt het een iets van psychedelisch effect en neemt het nummer de wansmaak weg van het “onplaatsbare” gesproken woord.

Met ‘Eindzicht’ wordt voortgeborduurd op de voorganger en ook hier weer een licht psychedelisch effect. Een loodzware gitaarriff en weer die ijzige vocalen slepen je mee in de

terminale reis van Doodswens. Met bijna negen minuten op de klok is ‘Eindzicht’ het langste nummer, de minieme wendingen in het nummer zorgen ervoor dat het nummer blijft boeien tot het einde. ‘IJsheiligen’ opent met gesproken woord en werkt toe naar gekrijs dat mij wel kan bekoren, het muzikale deel klinkt sterk, maar duurt eigenlijk net te kort.

‘Het Zwartewaterland’ is de tweede single van het album en dit nummer is één van mijn favorieten. De begeleidende video zet perfect de sfeer neer, waar het nummer vol zit met wendingen en er volop gewisseld wordt met tempo’s. Een heerlijk nummer dat echt alles weet te bieden en duidelijk aangeeft wat de dames in hun mars hebben. Titelnummer ‘Lichtvrees’ is ook zo’n nummer dat verschillende wendingen heeft, van een slepende riff, belanden we in een uptempo stuk met melodisch gitaarwerk en blastende drums. Het album besluit met ‘Lichtvrees II’, wat niet meer is dan een outro.

Doodswens brengt met ‘Lichtvrees’ een vermakelijk debuut met goed doordachte composities en weet hiermee een kille sfeer op te roepen. IJzig koude black metal met soms een wat psychedelische vibe. Een sterk debuut en zondermeer een luisterbeurt waard.

01. In mijn bloed 04:21
02. Onplaatsbaren 02:04
03. Zwarte staar 07:38