Desaster - Churches Without Saints | CD

Erik van Dijk | 30 mei 2021

De Duitse black / thrash metal band Desaster timmert al sinds 1988 aan de weg en bracht in die periode, behalve talloze splits en drie EP’s, acht full-lengths uit. Sinds 2005 verschijnen de albums via Metal Blade Records en ditzelfde geldt voor het negende album, ‘Churches Without Saints’ verschijnt op 4 juni.

De band rond Markus “Infernal” Kuschke heeft ten opzichte van het laatste album, ‘The Oath of an Iron Ritual’ (2016), maar één wijziging in de line up, drummer Marco Hontheim heeft het drumkrukje overgenomen van Tormentor en dat is goed voor de stabiliteit van Desaster dat verder al 20 jaar opereert met dezelfde manschappen. Na het intro opent het album echt met ‘Learn to Love the Void’. Het nummer zorgt voor een vliegende start met het lekkere hoge tempo, de lekkere en smerige vocalen Sataniac weten te imponeren en ook de drums van nieuweling Hont zijn sterk en goed verzorgd.

Met ‘Failing Trinity’ wordt de ingeslagen weg vastgehouden, een sterke thrash metal riff op een lekker tempo waarbij het tempo met regelmaat wisselt. Desaster komt met ‘Exile Is Imminent’ en titelnummer ‘Churches Without Saints’ wat subtieler voor de dag. Beide nummers zijn aanzienlijk trager en het gitaarwerk is melodieuzer. Het is Guido “Sataniac” Wissmann die in deze nummers de aandacht naar zich toetrekt en zijn vuiligheid vol intensiteit uitspuwt. Met ‘Hellputaf’ wordt er weer eens flink doorgehakt en ontstaat er iets van chaos, strakke drums en een wat op punk geïnspireerde riffs maken weer een aantrekkelijk nummer.

Bij ‘Sadistic Salvation’ ligt het tempo weer hoog, en ook ‘Armed Architects of Annihilation’ laat weinig ruimte voor subtiliteit en laten we eerlijk zijn, dit is wat we van Desaster verwachten.

Opvallend zijn de drums, nieuweling Hont laat horen uit het juiste hout gesneden te zijn en het zijn met name de fills die imponeren. ‘Primordial Obscurity’ (luister eens naar die drums) gaat in sneltreinvaart aan je voorbij, de tempowisselingen zijn sterk gekozen en brengen iets van een groove tussen het brute werk. ‘Endless Awakening’ is met iets meer dan 7 minuten op de klok het langste nummer. Na een intro met wat gepingel komt er schot in de zaak met een melodische gitaarriff. Het tempo ligt laag en vergelijkingen met het titelnummer zijn daar. Sataniac spuwt zijn gal en langzaam verhoogd tempo zich. Een geweldige afsluiter voordat het album echt afsluit met de outro ‘Aus Asche’.

Desaster heeft met ‘Churches Without Saints’ weer een geweldige plaat uitgebracht. Een plaat waar gespeeld wordt met tempo’s en van begin tot eind weet te boeien. Een absolute aanrader.

01. The Grace of Sin (Intro) 00:52
02. Learn to Love the Void 03:58