D’Ercole - Near Death Experiment | CD

Manfred Werger | 28 mei 2024

Phil Vincent, da’s een druk baasje! De muzikant en componist heeft diverse actieve bandjes, die elk jaar nieuw plaatwerk uitbrengen. D’Ercole is zijn samenwerking met Damian D’Ercole, de gitarist uit de platen van Tragik, één van Phil’s projecten. ‘Near Death Experiment‘ is de tiende plaat van deze band.

Songschrijver en gitarist Phil Vincent maakte zijn eerste plaatwerk onder zijn eigen naam in 1997.  ‘Life Is A Game’ bevatte singles en muziekstukken, in de stijl van de jaren’80 Kiss, die Phil wilde slijten aan diverse grote bands. De eerste vijf soloplaten van Phil werden muzikaal en instrumentaal volledig door hem verzorgd, later kreeg hij in zijn diverse projecten hulp van o.a. David Zychek (van de band Airbone uit Colorado), Vince O’Regan (Britse gitarist voor o. m. Pulse, Eden en Bob Catley) en gitarist Damian D’Ercole. Vanuit Cranston, Rhode Island stuurt Phil diverse projecten aan: Tragik, Legion, Circular Logic, Cranston en D’Ercole, hun schijfjes worden verspreid door een Nederlands label uit Helden, Rock Company Records, heel gaaf!

D’Ercole is met ‘Near Death Experiment‘ aan de tiende plaat toe, het is hun vijfde schijf voor Rock Company. Phil componeert, produceert en speelt nummers per strekkende meter, ik zou niet weten hoeveel platen hij vanaf zijn start in het wereldje gemaakt heeft. Feit is wel dat de muziek van D ‘Ercole zeer herkenbaar is. Strakke riffjes, compact spel, fijne zanglijnen, korte nummers en een droge, open productie, deze muzikanten weten wat ze doen. Phil produceerde en mixte het album vanuit ‘The Muzik Room’ en mastermind Jacob Hansen zorgde voor een krachtig eindgeluid. Het artwork van deze schijf is van James Gaden, deze artiest uit Suffolk maakte ook het artwork van de laatst verschenen albums van Dokken en Girlschool.

Nieuw is het allemaal niet, zeker niet met zo’n karrevracht aan releases, maar ‘Near Death Experiment’ grijpt in mijn beleving terug naar het ‘Made To Burn‘ album van deze band. De riffs lijken wat op het latere Dokken-materiaal, ook Paul Sabu schreef en speelde mee op dat toenmalige album. De gitaarsolo’s van Vince O’Regan hebben zijn pakkende geluid. Het compacte ‘Turn Back Now‘ is een echte en goede ‘spin off’ van het genoemde album. De single en openingstrack ‘Lone Survivor‘ is er ook zo één, supertoegankelijke rock met een metalen riff-randje. ‘Until It’s Gone’ en ‘Guardian Angel’ hebben een heerlijke vibe, lekker! Het langgerekte  ‘Holy Ground‘ heeft stevige keyboard-partijen en Phil en de zijnen laten deze keyboards ook terugkomen in een gave cover van ‘Stealin’ . De rockers en metal-fans op leeftijd herkennen dit nummer van het ‘Sweet Freedom‘ album van Uriah Heep uit 1973.  Het door Ken Hensley geschreven ‘Stealin’ was de eerste single van dit album. Het wijde, slepende ‘Crying Over You’ sluit het album in ballad mood af.

Lekker plaatje, hoor. Eén van de vele uit de immense catalogus van Phil Vincent. In de warme zomerbarbecues doet deze muziek het prima! Genieten! Ik ben wel benieuwd hoe lang Phil dit immense werktempo en de aardige kwaliteit volhoudt! Maar alle lof voor deze kerel en zijn muzikale vrienden van D’Ercole.

01. Lone Survivor 04:42
02. Can’t Hide the Truth 04:03
03. Live to Die Another Day 02:59