Denner / Shermann - Satan’s Tomb | EP

Thomas van Golen | 2 oktober 2015

Iedere metalhead met enige affiniteit voor heavy metal en de origine van black metal zal ongetwijfeld een vreugdesprongetje gemaakt hebben bij het zien van de naam van deze band. Na het matige Force of Evil zijn Hank Shermann en Michael Denner weer als gitaartandem verenigd in een nieuwe band die simpelweg hun namen draagt. Kennelijk kroop het bloed waar het niet gaan kan en wilden de twee heren na de filmpjes waarin ze riffs van de eerste twee Mercyful Fate albums speelden toch weer samen muziek gaan maken. Het resultaat is deze eerste EP, uitgebracht via Metal Blade Records. Hank Shermann had bassist Marc Grabowski nog over van zijn determineerde projecten Shermann Tank en Demonica, Snowy Shaw (Mad Architect) is natuurlijk een bekende van Shermann uit de Mercyful Fate tijd, en naar het schijnt heeft Sean Peck (Cage, Death Dealer) zich onmiddellijk als zanger aangeboden toen hij geruchten over dit project hoorde. Het idee van Shermann was om weer muziek te maken zoals in de begindagen van het gitaartandem, oftewel Mercyful Fate-ish! Dit kan een simpel mens alleen maar toejuichen.

Albumopener “Satan’s Tomb” begint dan ook met een gitaarlijn dat zo angstvallig veel op ‘Melissa’ van het gelijknamige album lijkt dat ik meteen met kippenvel zit. Het nummer begint rustig, met wat tekst van Cage opkomend gitaarwerk, maar als we eenmaal losgaan, gaat het ook echt los. Cage blijkt een behoorlijk register te hebben zonder dat het naar falsetto gaat neigen. Maar het riffwerk oh het riffwerk. Het klinkt ouderwets met een moderne productie. Het nummer wisselt tussen wat meer up-tempo voor het couplet en mid-tempo voor het refrein waarin de gitaren goed naar voren komen. Halverwege het nummer komt ook nog een dubbele solo langs, en dan weet je zeker dat de twee heren weer goed in hun vel zitten. Het nummer roffelt lekker door en krijgt zelfs ook nog een zwaar staartstukje. Het enige is dat bij Peck z’n hoge uithalen op een gegeven moment lichtelijk gaan irriteren. In het lage register is de man uitermate op zijn plek maar zo hoog is het net niet. Niet dat ik nu meteen meen dat het King Diamond had moeten zijn, maar er wrijft gewoon iets bij het horen van de uithalen.

“War Witch” begint woest maar vervalt snel in een bekend galopje. Ook hierin is er genoeg sologeweld te horen. De afwisseling tussen melodieus en stampen is goed doorgevoerd door het hele nummer, behalve de laatste minuut waarin we zwaar gitaarwerk krijgen en Peck die er de titel van het nummer overheen kwijnt. Dat had niet gehoeven. “New Gods” begint heel zachtjes met subtiel bas en drumwerk. Eenmaal los begint het redelijk standaard, maar

ziedaar! Een doorschakeling naar het stevige werk met een solo die zo is weggelopen uit het “Curse of the Pharaoh”. Die momentjes maken dit album net even een tikje interessanter. Ook hier gaat echter het manco van Peck’s stem op. Ik zeg het helaas elke keer, maar elk nummer is er wel een momentje dat me lichtelijk irriteert. Ook hierbij eindigt het nummer wat zwaarder, maar deze keer past het wel. “Seven Skulls” begint zwaar met een dreigend dreunend begin waarin, jawel, Peck heel goed past qua vocalen. Het nummer wisselt tussen tempo en rust (in de refreinen) en we worden nog even getrakteerd op prima gitaargekweel en aan het eind is dan de koek op. Dit was tenslotte een EP.

Het schijnt dat de heren al bezig zijn met het debuutalbum. Ik ben benieuwd welke kant het nu op gaat. Muzikaal gezien was dit al goed te bekoren dus de vraag is of ze het een album lang volhouden. Force of Evil had ook zo z’n momenten maar kakte toch hard in. Aan de andere kant, toen wilden ze breken met het verleden, nu wordt het omarmd. Wie weet wat de toekomst brengt. Deze EP is in ieder geval het aanhoren waard, zelfs met vocalen waaraan je je kan storen!

01. Satan’s Tomb
02. War Witch
03. New Gods