Defocus – In The Eye Of Death We Are All The Same | CD

Juliette Ruygrok | 30 juni 2021

Sinds 2019 bestaat het Duitse Defocus, het zijn nog nieuwkomers binnen het metalcore genre. Ze hebben sindsdien vooral gewerkt aan hun live reputatie. Met de corona crisis werd dat lastig, een mooie tijd om te werken aan hun debuutalbum. ‘In The Eye Of Death we Are All The Same’ zegt als titel al genoeg. Het maakt niet uit wie je bent, aan het eind maakt de dood geen onderscheid. Het is eigenlijk jammer dat de mensheid niet in zijn geheel bestaat uit socialere wezens. Het is een mooie rauwe thematiek, die zich vertaald in negen nummers. Negen nummers vol brute agressie.

Vol energie gaat het album van start met ‘Thought Of A Vision’. Het ramt lekker door, en Simon Müller maakt een goed indruk op vocalen met een indrukwekkende grunt. Ook Marcel Herbeling op de bas weet meteen zijn stempel te drukken, met een lekker stukje voor de break. Zware riffs brengen de nodige agressie. Toch is er ook ruimte voor goede overgangen en een rustige break, waarbij ook de diversiteit op valt van zanger Simon Müller door een fijne mix tussen clean en mean.

Rustiger is de intro van ‘In Our Heads’, met een ijzersterke overgang is dan toch de energie al snel terug. Jeffrey Uhlmann op de gitaar maakt indruk en legt de nadruk op de sterke tempowisselingen. Wat eigenlijk opvalt is het volle geluid, er gebeurt muzikaal gezien veel en dat terwijl Defocus maar vier leden kent. De break is wat plots, maar dat wordt goed opgepakt en leidt naar een sterke outro.

‘Immerse Me’ laat horen dat Defocus ook met andere stijlen durft te spelen, een vleugje groove is tijdens dit nummer hoorbaar. Na de intro wordt het geheel opengebroken met een overgang om van te smullen. Het geheel is iets chaotischer maar het wordt kanp gedragen door goed drumwerk van Jonas Mahler, en Jeffrey Uhlmann op de gitaar. Het geluid is weer erg vol, en daardoor vallen de clean vocals soms wat weg. ‘Common Grave’ kent de nodige ballen. Sterke bas, zware riffs en goede diverse mean vocals brengen een rammende vibe. Tof drumwerk zorgt voor een fijne versnelling. ‘Common Grave’ is lekker hard, constant en sterk!

In ‘Diverge’ wordt de band ondersteunt door Tomm Bruemmer van Oklahoma Kid op de vocalen. Dit zorgt voor een grote diversiteit tussen grunts, mean vocals, screaming en clean vocals, voor een ieder wat wils dus. Het tempo van het nummer ligt iets lager met zware riffs, maar er is een opbouw naar een harde iet wat chaotische break. De samenwerking op de vocalen zorgt voor de nodige afwisseling binnen het geheel en daar ligt ook de kracht van dit nummer.

De melodie in ‘Can You See Me’ wordt gebracht door de samples in de intro, leuk dat die door lopen in de rest van het nummer. Het is wederom lekker hard, en heeft een fijn tempo. In de rustige break lijken de clean vocals een beetje weg te vallen. Dit wordt opgevangen door goed drumwerk, waarmee het tempo wordt vastgehouden. Door het gebruik van samples, en daardoor meer melodie is dit toch een heerlijke creatieve rammer. Wederom het drumwerk wat indruk maakt in ‘Disease’. Dit is toch wel het springnummertje voor in de pit. Het tempo, de groove, de agressie alles klopt!

Afgeloten wordt er met een andere stijl. ‘Shelter’ heeft meer melodie, is rustiger en er is ondersteuning van een vrouwelijke vocalist. De nadruk ligt op de clean vocals, en die vallen helaas weer een beetje weg binnen het volle geluid van de band. Met toch een vleugje hardheid na de break is er sprake van een prima opbouw. ‘Shelter’ is weer wat anders, maar niet het sterkste nummer van dit debuut.

Indrukwekkend valt het te noemen, hoe Defocus met ‘In The Eye Of Death We Are All The Same’ hier even een debuut neerzet. Dit is zeker een aanrader voor metalcore fans. Het is een nieuwkomer die een kans verdient, en als dit het begin is, dan kunnen we niet wachten op wat dit Duitse gezelschap nog meer gaat brengen.

01. Thought Of A Vision
02. In Our Heads
03. Immerse Me