Defazer - Burning Horizon | CD

Alex Thrasher | 19 juni 2020

Thrash-liefhebbers hebben niet zoveel te klagen (of het moest het ontbreken van concerten zijn vanwege de Corona-crisis). Immers, verleden jaar waren er al mooie releases van o.a. Death Angel, Sacred Reich en Suicidal Angels en ook dit jaar met knallers van Testament, Havok en Shrapnel is er genoeg goede muziek om spontaan een circle-pit in je woonkamer te beginnen! Daarbij brengt het Haagse Defazer op 19 juni het debuut album ‘Burning Horizon’.

Ook in Nederland kan voorzichtig worden gesproken van een echte thrash-revival; naast een goede plaat van vaandeldrager Legion of the Damned zijn er ook al mooie releases van Overruled en Hallowed Fire verschenen. Aan dit lijstje kan ook de nieuwe plaat van de band Defazer worden toegevoegd. Na eerder in 2017 een 4-track e.p. te hebben uitgebracht (‘Order out of Chaos’), is er nu in 2020 het eerste album ‘Burning Horizon’. De Haagse band, opgericht in 2015, bestaat uit Wiliam Carolina (zang/gitaar), Mike Bergenhenegouwen (gitaar), Norbert Rigter (drums) en Maxime de Koning (bass). Laatstgenoemde is op ‘Burning Horizon’ nog wel te horen, maar zij heeft de band onlangs verlaten om zich te kunnen focussen op haar andere band Hallowed Fire. Defazer is de afgelopen jaren meerdere malen live te aanschouwen geweest in de omgeving van Den Haag (o.a in Musicon); hoogtepunt echter de geweldige show op een uitverkocht Metal-Experience Fest II in 2019.

Qua stijl is het nieuwe album het meest te vergelijken met Megadeth van de eerste twee platen: strakke riffs, lekker uptempo, nummers die je gelijk pakken met een speelduur van max. 4 minuten per song. De zang van William (verantwoordelijk voor alle nummers, inclusief de teksten) zou je ook enigszins kunnen vergelijken met Dave Mustaine, alleen dan beter verstaanbaar. Kwestie van smaak, maar wat mij betreft beter te pruimen dan de wat schreeuwerige zangers bij andere bands. De productie is lekker old-school clean, zodat alle

instrumenten goed te horen zijn. De plaat heeft een constant hoog niveau, zodat het lastig is om uitschieters eruit te halen. Of het zou ‘Killer Instinct’ moeten zijn vanwege het pakkende refrein of ‘Manipulator’ met de heerlijke versnelling midden in het nummer.

Valt er dan niets te klagen? Ja, er valt wat mij betreft 1 kritische noot te kraken. Het album is met 7 nummers en een speelduur van 27 minuten wat aan de korte kant. Daar hadden best nog 1 of 2 nummers bij gekund.

Het album verschijnt op 19 juni in eigen beheer. Ik verwacht overigens dat het niet lang duurt voordat deze band wordt opgepikt door een platenlabel, dat zou meer dan verdiend zijn. Support your locals, buy the album!

01. Burning Horizon
02. Behind the Shadows
03. The Killer Instinct