Dee Snider - Leave a Scar | CD

Alex Thrasher | 2 augustus 2021

Wanneer de naam van Dee Snider (66 jaar) valt, gaan de gedachten logischerwijs uit naar Twisted Sister. Veel metalheads zijn in de jaren ‘80 immers groot geworden met de videoclips van ‘I Wanna rock’, ‘We’re not gonna take it’ en ‘The leader of the pack’. De muziek werd echter steeds zoetsappiger met het teleurstellende ‘Love is for suckers‘ (1987) als dieptepunt.

De band viel dan ook uit elkaar en kwam later (succesvol) bijeen voor een aantal live optredens met wat mij betreft als hoogtepunt het optreden op Graspop in 2017 (40 and Fuck it tour), waarbij 50.000 man uit volle borst ‘I wanna rock’ meezongen. Nog kippenvel als ik daar aan terugdenk.

Na het uiteenvallen van Twisted Sister heeft Dee het nog wel geprobeerd met andere bands (Desperado en Widowmaker) maar ook dat was geen groot succes. Na zijn solo plaat ‘We are the ones’ in 2016 (die ook geen potten kon breken), leek een muzikaal pensioen voor Dee Snider dan ook nabij. Maar niets was minder waar, want opeens was daar het bericht dat hij een nieuw album zou uitbrengen (samen met Jamey Jasta van Hatebreed die alle nummers schreef) als tribute naar de liefde voor metal. Niet voor niets heette dit album dan ook ‘For the love of Metal’ (2018) en hierop klinkt Dee furieuzer dan ooit tevoren!

Van dit album volgde ook een live-album in 2020 waarop nummers van ‘For the love of Metal’ en de beste nummers van Twisted Sister in een wat vettere uitvoering te vinden zijn. Aanrader! Een nieuw album kon dan ook niet uitblijven en in 2021 is er dan ook de opvolger ‘Leave a Scar’. Het nieuwe album is weer een co-productie met Jamey Jasta maar Dee heeft zich deze keer meer het album bemoeid.

Het album schiet uit de startblokken met het lekkere ‘I gotta rock (again)’ en dit moet haast wel een knipoog zijn naar het nummer ‘I wanna rock’ van het album ‘Stay Hungry’ van Twisted Sister. Zou me niet verbazen als dit het openingsnummer wordt van de eerstvolgende tour. Het navolgende ‘All or nothing more’ heeft een vette riff en het refrein kenmerkt zich door een haast nu-metal melodie. Gelukkig pakt het volgende nummer ‘Down but never out’ weer wat old school uit en is met name het strakke riff- en soleerwerk van Charlie Bellmore en Nick Petrino vermeldenswaardig.

Het album weet dit niveau goed vast te houden op de volgende nummers. ‘Time to choose’ springt er wat mij betreft uit, een lekker heavy nummer waarbij de backing vocals van George ‘Corpsegrinder’ Fisher (Cannibal Corpse) verrassend goed blijken te passen. Ook het nummer ‘The Reckoning’ verdient aandacht, wellicht het hardste nummer ooit opgenomen door Dee. Wat een knaller! Het album ‘Leave a scar’ is dan een ook een volwaardige opvolger van ‘For the love of Metal’. Lekker stevig met voldoende melodie om de refreinen mee te kunnen brullen.

Wie ‘For the love of Metal’ kon waarderen, kan dit album dan ook blind aanschaffen. De liefde voor onze muzieksoort spat van dit album af. Het album is 30 juli verschenen via Napalm Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en vinyl. Voor de liefhebbers ook verkrijgbaar in een houten doosje (alleen verkrijgbaar bij het label in een beperkte oplage van 500 stuks), waar ook een 7-inch bij zit met het non album nummer ‘Reap what you sow’

01. I Gotta Rock (Again) 04:02
02. All or Nothing More 03:53
03. Down but Never Out 03:36