Decapitated – The First Damned | CD

Kees Schijven | 18 juli 2021

De Poolse technische, grooving death metal machine Decapitated brengt met ‘The First Damned’ hun eerste uitwerpselen in de vorm van hun oude demo’s opnieuw uit. Toen de band opgericht is in 1996 waren de leden nog maar tussen de 12 en 16 jaar oud, en zoals te horen is op dit album konden ze een behoorlijk stukje spelen.

De eerste demo ‘Cemeteral Gardens’ stamt uit 1997 en de tweede demo ‘The Eye Of Horus’ uit 1998, drummer Vitek was toen nog maar 14! De technische death metal van Decapitated was al meteen kwaliteit van de bovenste plank, dat bewijzen deze demo opnames zeker. Bruut, technisch en melodieus zijn allemaal van toepassing op deze demo’s, het vakmanschap straalt er vanaf, geen wonder dat ze al ruim 25 jaar een gerenommeerde naam zijn in de scene. Ook de cover van Slayer op ‘The Eye Of Horus’ is een supervette uitvoering van ‘Mandatory Suicide’.

Een onmisbaar werkje voor fans en liefhebbers van de band, het laat ook mooi horen hoe de band begonnen is met puur technische death metal en tegenwoordig veel meer groovy klinkt op hun nieuwere releases. Er is ook niks aan de opnames gesleuteld, ze zijn puur zoals destijds opgenomen, en verbluffend goed geproduceerd qua sound voor demo opnames. Retestrak gespeeld en opgenomen, waarbij de eerste demo ‘Cemeteral Gardens’ iets thrashier aandoet qua muziek. Het vakmanschap van vooral de ook veel te vroeg overleden drummer Witold ‘Vitek’ Kieltyka, spettert eraf, en is een mooie nalatenschap voor de metal community.

Een onmisbaar werkje voor fans van de band en death metal liefhebbers in het algemeen. Enigste puntje van kritiek zou kunnen zijn dat de volgorde van de demo’s op het album is veranderd?!

01. Intro  0:18
02. The Eye of Horus  5:29