Deathless Void - The Voluptuous Fire of Sin | CD

Koos van Marle | 22 september 2024

Na de demo uit 2022 van het Amsterdamse Deathless Void, volgt dit jaar de full length getiteld ‘The Voluptuous Fire of Sin’. Ik was zeker te spreken over deze demo, die een lekker ouderwets ongeraffineerd black metal geluid liet horen. Wat brengt ons dan deze nieuwe volledige plaat, het echte debuut, met zijn 9 nummers en 40 minuten?

De plaat is uitgekomen op het label Iron Bonehead, waar je zeker trots op mag zijn als beginnende band met een 3 track demo. Kunnen ze de vuige, de wat ouderwetse sound van de demo naar een hoger niveau tillen, of blijft het daarbij? Op zich ook niet verkeerd, maar de lijn naar boven wordt op ‘The Voluptuous Fire of Sin’ zeker doorgezet. We worden rustig de opener ingezogen met wat ruis en noise, maar vanaf halverwege ‘Psychedelic Warfare’ gaan we al lekker van start met een stukje blasten, wat overgaat in een slepend outro naar het einde van het nummer. ‘Vortex Climax’ is zo`n nummer, dat als je het niet ligt, dat je dan eigenlijk niet van black metal houdt in mijn ogen en oren. Het is een ouderwets tremolo riff monster, ondersteund door blasts en wederom een slepend tweede gedeelte wat je met je  handen in naar de spreekwoordelijke hemel doet reiken. Eigenlijk voel je namelijk naar dat voluptueuze vuur getrokken, wat maar op één plek kan branden, namelijk diep in de hel!

De rest van de plaat is eigenlijk meer uit dit vat, dat wat mij betreft leeg getapt mag worden. ‘The Ecstacy of Sin’, daar mag je me bijvoorbeeld voor wakker maken, als ook het meer opbouwende ‘Crossing the Threshold’. Ik heb twee puntjes van kritiek, zijnde de productie die iets duidelijker gemogen had en de afwisseling qua opbouw. De details verzanden nu wel af en toe in de bak herrie die het geworden is, wellicht was daar nog wat op te winnen geweest. Verder prima plaat!

01. Psychedelic Warfare 03:54
02. Vortex Climax 04:48
03. The Shattered Realms of Man Become the Abyss 03:12