Darvaza - Ascending Into Perdition | CD

Erik van Dijk | 20 januari 2022

Darvaza is het geesteskind van de black metallers Omega en Wraath en is ontstaan in 2015. Tot op heden heeft het tweetal, ook actief in bands als Blut aus Nord en Behexen, drie EP’s uitgebracht waarvan de laatste ‘Darkness in Turmoil’ al weer stamt uit 2018. ‘Ascending Into Perdition’ is de eerste full-length en dit album verschijnt op 4 februari via Terratur Possessions.

De rol verdeling is zoals we dat gewend zijn Gionata Potenti, die in Darvaza door het leven gaat als Omega, is verantwoordelijk voor alle instrumenten, waar Wraath de vocalen voor zijn rekening neemt. Muzikaal is er niet veel veranderd ten opzichte van de EP-trilogie, Darvaza brengt nog steeds pakkende, uitgesponnen black metal songs en in het geval van ‘Ascending Into Perdition’ zijn dat er zes die tezamen een dikke 40 minuten volmaken.

Het album opent met ‘Mother Of Harlots’ dat eerst met symfonische klanken de boel ophoudt. Eenmaal los krijgen we een lekker up tempo nummer waarbij de gevarieerde vocalen van Wraath opvallen. Het gitaarwerk is repetitief en onmiskenbaar van de hand van Omega. Een sterke, licht chaotische opener. ‘The Spear And The Tumult’ is meer een mid tempo nummer met verschillende tempo wisselingen. Een geweldig en meeslepend nummer waar de smerige vocalen en het sterke gitaarwerk goed tot zijn recht komen. Ook met ‘Mouth Of The Dragon’ worden we getrakteerd op een sterk nummer. Opvallend is hier het ritmische in het midden gedeelte van het nummer. Met verschillende tempowisselingen werkt het tweetal uiteindelijk toe naar een vlammend einde.

Eerste vrijgegeven single is het nummer ‘This Hungry Triumphant Darkness’ en dit is wel het meest toegankelijke nummer op het album. Het nummer opent kalm maar versnelt al snel en

klinkt bruut, een jaren 80 heavy riff doet het geheel veranderen en zowel muzikaal als vocaal volgt een wat populaire wending, de versnelling naar het einde is fijn en welkom. ‘The Second Woe’ is een traag nummer dat mij niet echt kan bekoren, het kerkelijk gezang halverwege brengt daar geen verandering in. Het is eigenlijk continu wachten op een wending die er niet of in ieder geval niet volledig komt. ‘Silence In Heaven’ is met ruim negen minuten het langste nummer en opent orkestraal. Het vervolg is exact dat wat je wil horen, sterke ritmes en gitaarwerk. Smerige vocalen, tempowisselingen, simpelweg heerlijk.

Darvaza stelt niet teleur met het eerste volledige album. ‘Ascending Into Perdition’ is een heerlijke black metal plaat die op zeker een plaats in mijn platenkast moet krijgen. Tot op dit moment is alleen de eerste single digitaal aan te schaffen en is er nog geen mogelijkheid voor een pre order van vinyl of zelfs CD, laten we hopen dat deze situatie snel tot het verleden behoort.

01. Mother Of Harlots 06:19
02. The Spear And The Tumult 08:53
03. Mouth Of The Dragon 05:38