Crystal Viper – The Last Axeman | EP

Kees Schijven | 21 maart 2022

Het Poolse Crystal Viper is een erg productieve band en brengt ons, na het vorig jaar verschenen album ‘The Cult’, nu alweer hun volgende epos. Geen heel nieuw album, maar een EP met o.a. een nieuwe versie van de klassieker ‘The Last Axeman’ van hun debuut album uit 2007.

Tevens ook een geheel nieuw nummer ‘In The Haunted Chapel’ wat net als de nummers op het album ‘The Cult’ gebaseerd is op een H.P. Lovecraft verhaal. Als verrassing treffen we nog een cover aan van het Russische Aria, namelijk het nummer ‘Ulitsa Roz’. Deze drie nummers zijn exclusief alleen op deze mini LP verkrijgbaar. In goede Crystal Viper traditie bevat de plaat nog een cover, de Diamond Head klassieker ‘It’s Electric’ in een meer dan geweldige Crystal Viper uitvoering .

Op de B kant vinden we dan nog 4 nummers van het laatst uitgebrachte ‘The Cult’ album, live in de studio opgenomen als onderdeel van de Rock Out Sessions serie. Deze gestripte en pure versies van de nummers ‘The Cult’, ‘Asenath Waite’ , ‘Whispers From Beyond’ en ‘Flaring Madness’ laten de pure en ongetemde energie van Crystal Viper horen, en zijn ook uitgebracht op een 20 minuten durende muziek video.

De band rond boegbeeld en zangeres, gitariste Marta Gabriel levert hiermee weer een puik staaltje heavy metal af. Dit is hoe pure traditionele heavy metal hoort te klinken, dat weet de band als geen ander en heeft zich er dan ook intussen meester in gemaakt. Catchy refreinen, klassieke riffs en harmonieën, virtuoze gitaar solo’s en de geweldige stem van Marta die het geheel compleet af maakt. Nu is het te hopen dat we de band binnenkort toch weer eens live kunnen aanschouwen.

01. The Last Axeman (re-recorded)
02. In the Haunted Chapel
03. Ulitsa Roz (Aria cover)