Cryptae - Capsule | CD

Koos van Marle | 18 november 2022

Een merkwaardige samenwerking leidt vaak tot aparte muziek en dat kunnen we in het geval van Cryptae ook wel stellen. Het Nederlandse duo Kees Peerdeman en René Aquarius brengen onder de noemer Cryptae vervreemdende death metal uit.

Nu klinkt dat voor een review via Metal-Experience wel weer logisch, maar Kees Peerdeman ken ik persoonlijk vooral van zijn solowerk. Dat is uit de categorie man met een gitaar en een bak pedalen die melancholische liedjes speelt. René Aquarius drumt al ruim een decennium voor Dead Neanderthals, wat ook gaat onder de noemer free jazz met metal en grindcore invloeden. Volgt u het nog?

Wat we voorgeschoteld krijgen is een klein half uur experimentele, rauwe death metal. ‘Capsule’ is hun tweede full length en we kunnen wel horen in het verlengde ligt van het eerdere materiaal dat dit duo uitbracht. Vrij chaotische, hak-op-de-tak death metal die de hele tijd uit de bocht lijkt te vliegen via vervreemde zijsprongen of doorgeslagen riffs waarbij de snaren van je gitaar afspringen. Maar elke keer is daar dan weer een kort rustpunt of het einde van de relatief korte nummers.

De kracht van deze plaat is dan ook dat hij niet zo lang is. Zeker voor death metal is een half uur vaak wel genoeg voor je murw gebeukt bent en dat is ook zeker hier het geval. Is het niet door de brute zang en niets ontziende drumpartijen, dan wel door een soort beatbox break zoals in afsluiter ‘Ebb’. Dit nummer is wel een soort samenvatting van waar Cryptae toe in staat is. Dit is ook typisch zo`n plaat waarbij vergelijkend materiaal moeilijk te vinden is, laat staan dat dit goed onder woorden te brengen is. Luisteren dus, voor als je open staat voor vreemde, brute maar toch ook interessante muziek van eigen bodem.

01. Pearl
02. Trench
03. Deluge