Crucible - The Savage Weapon | Demo

Erik van Dijk |  14 januari 2024

Crucible is een jonge Deense band die werd opgericht door gitaristen Jon Brogård en Thomas Carnell (Impalers) met als eenvoudig doel compromisloze speed metal te spelen. Aangespoord door de voortdurende NWOTHM-beweging en geïnspireerd door bands als Riot City, Skull Fist, Racer X brengt de band op 26 januari de eerste demo ‘The Savage Weapon ‘ uit, een demo die digitaal wordt uitgebracht door From The Vaults

De gitaristen Jon Brogård en Thomas Carnell starten een band en vinden zanger Phillip Butler (Pectora) bereid om de vocalen voor zijn rekening te nemen. Op zich niets opmerkelijks, waarom dan toch een demo reviewen? Allereerst is From The Vaults is fijn label met leuke releases en dat label bracht de demo onder mijn aandacht. Verder ben ik zeer onder de indruk van inspiratiebron Riot City en oudgediende Racer X behoeft geen verdere introductie, toch maar luisteren dan. De tape, die overigens in een oplage van slechts 100 stuks wordt uitgebracht, telt vier eigen nummers en een Racer X cover.

Titelnummer ‘Savage Weapon’ laat geen misverstand bestaan over de intenties van Crucible. Een lekker snel nummer met verzorgd gitaar -en solowerk. Phillip Butler heeft een goeie strot en weet er lekkere high pitch vocalen uit te gooien. Waar zijn de drums? Het maakt me niet uit hoe je het regelt, maar laat ze in ieder geval horen in de mix. ‘Embrace Of Steele’ opent met drums, maar deze zakken zover terug in de mix dat ze daarna onhoorbaar zijn. Het nummer is de eerste single die uitgebracht is via YouTube en de Bandcamp pagina en klinkt exact zoals je retro speed metal wil horen met sterke vocalen en lekkere riffs en solo’s.

‘Splashed To The Four Winds’ is welliswaar minder snel maar tapt min of meer uit hetzelfde vaatje, al neemt zanger Phillip Butler wel wat gas terug. De gitaristen Jon Brogård en Thomas Carnell geven extra gas en soleren er op los.

Bij ‘Mad Minute’ gaat de zang weer helemaal los, geweldig die hoge uithalen. Ook hier weer een twin solo, in een nummer van tweeënhalve minuut. Wanneer je een Racer X Cover speelt is het bijna voor de hand liggend dat ‘Street Lethal’ het nummer is. Leuke uitvoering, met name dankzij Phillip Butler.

‘Savage Weapon’ telt vier leuke nummers met potentie. Zet er een beetje knappe drummer bij en als het even kan een bassist, duik opnieuw de studio in en maak het product af.

01. Savage Weapon 03:47
02. Embrace Of Steele 03:31