Crossing Rubicon – Perfect Storm | CD

Manfred Werger |  9 juli 2022

Wat een bandnaam! Caesar stak de rivier de Rubicon over nabij Savignano om de Apennijnen te ontsluiten en veroorzaakte een burgeroorlog, hij werd later keizer. ‘Crossing the Rubicon’ betekent iets ondernemen, waardoor je niet meer terug kunt, waardoor je een ander pad moet volgen. Cenk Eroglu en Jim Bisaha hebben een soortgelijk pad voor ogen. We luisteren naar hun album ‘Perfect Storm’ van Crossing Rubicon.

Het was Frontiers Music Srl.’s labelbaas Serafino Perugiano, die de Turkse gitarist Cenk Eroglu en huidige The Baby’s zanger Jim Bisaha samenbracht. Cenk mocht met een aantal leden van Winger ooit een plaat maken voor dit label onder de naam XCarnation, hij speelde ook een tijdje met deze groep (ten tijde van de Pull demo fase). De naam voor deze ontmoeting en de daaruit vloeiende connectie was snel gevonden. Cenk moest “een rivier over” voor een nieuwe muzikale weg; ‘Crossing Rubicon’. Over de bandnaam was nogal wat juridisch gesteggel, het is een naam die je vaker in het muzieklandschap (bands, platen) tegenkomt.

Cenk schreef de nummers en produceerde het album. Zijn zonen spelen mee op deze plaat. Efe Ceroglu zorgt voor de extra gitaren en de keyboards en Reis Ali Ceroglu drumt, maar ook de vrouw en de zoon van Jim hebben een (vocale) gastbijdrage. Serafino Perugiano zorgde ook voor wat hulpkrachten. King Crimson’ drummer Pat Mastelotto, gitarist Reb Beach van Winger en toetsenist Ray Coburn van Honeymoon Suite versterken het muzikale gedeelte.

Cenk Ceroglu is een prima muzikant, met een lyrische, vloeiende speelstijl en Jim Bisaha is een sterke zanger met een wat klassieke rockstem in de stijl van Kelly Hansen (Foreigner) en Kip Winger. De nummers liggen in de stijl van de harde “new century Foreigner”, Unruly Child, Frontiers-era-Journey, late periode Winger en alle trucs en wendingen van deze bands komen

voorbij. De productie, de nummers neigen naar het einde van de jaren ’80, klassieke AOR en melodieuze rock uit die tijd.

Voor de liefhebbers valt er best wat te genieten. De eerste drie nummers, het titelnummer, ‘Reason To Die’ en ‘Scar’ knallen lekker uit de plaat. Met het Foreigner-achtige ‘Too Late’ gaat men over naar het door Winger beïnvloede ‘On the Run’. ‘100 Thousand Years’ heeft ook een mooie Foreigner vibe. In de tweede helft van de plaat zitten wat romantische ballads met gaaf zangwerk (‘Never Again’ en ‘Get Away’) en het wat klassiek rockende, vette ‘Cry Me A River’. Het kabbelende ’Crash and Burn’ neigt wat naar The Baby’s en met het lekkere ‘Time’ sluit men dit project af. Voor de fans van wat oudere, mildere melodieuze rock een fijne aanwinst, maar dit jaar zijn er heel wat betere schijven voorbij gekomen.

01 Perfect Storm 3:33
02 Reason to Die 3:38
03 Scar 5:44