Crisix - Full HD | CD

Alex Thrasher | 6 maart 2022

Crisix is met ‘Full HD’ alweer aan haar vijfde album toe sinds 2011, het coveralbum ‘American Thrash’ buiten beschouwing gelaten. Deze Spaanse party thrash band (vergelijkbaar met bands als Insanity Alert en Gama Bomb) komt vooral live goed tot z’n recht, zodat ik de studio-albums eigenlijk altijd wat slappe aftreksels vond. Het lukte de band maar niet om dat live-gevoel in een album-recording om te zetten.

Ik was de band dan ook een beetje uit het oog verloren, maar met het coveralbum ‘American Thrash’ (2019), waarop nummers van o.a. Testament, Exodus en Anthrax werden gespeeld, wekte de band weer mijn aandacht. Al was het alleen maar omdat de band met dit album haar respect toonde voor de eerste stroming van de Thrash Metal (1983-1990). Na het tussendoortje ‘The Pizza EP’ van vorig jaar (geleverd in een heuse pizzadoos), ligt per 15 april a.s. het album ‘Full HD’ in de betere platenzaak.

Het eerste dat opvalt, is dat de mix en de mastering van het album is verricht door Pete Rutcho, die ook eerder dit werk deed voor Havok en Revocation. Vetter dan dit heb ik Crisix nog niet gehoord op een album, dus de keuze voor Pete is zeker een goede geweest! Bovendien komt de zang van Julian Baz ook beter tot z’n recht in de mix. Het album luistert dan ook lekker weg met moshers als ‘John Was Born for Metal’, ‘Macarena Mosh’ en ‘Extreme Fire Hazard’.

Klap op de vuurpijl is voor mij toch wel het nummer ‘W.N.M. United’. Dit nummer stond volledig uitgeschreven als ‘World Needs Mosh’ reeds op ‘The Pizza E.P.’, maar in de nieuwe versie doen een aantal gastzangers mee van de zgn. New Wave of Thrash Metal (de stroming nieuwe bands na de “originals” Metallica, Exodus, Testament e.d.).

Vandaar ook de titel ‘W.N.M. United’ aangezien o.a. de zangers van Gama Bomb, Angelus Apatrida en Suicidal Angels een paar zanglijnen meedoen. Van dit nummer is ook een ludieke video geschoten waar niemand minder dan Chuck Billy (Testament) de opdracht geeft om meer thrashers te vinden. De albumhoes, gemaakt door Joel Abad, zal in 3D worden geprint. Een speciale bril wordt meegeleverd waarmee je op de hoes allerlei extra’s kunt zien die met het blote oog onzichtbaar zijn. Het album wordt op 15 april uitgebracht door Listenable Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en gekleurd vinyl.

Crisix verrast derhalve met een lekker album. De tour met Insanity Alert start binnenkort, dus het is te verwachten dat enkele nummers al live zullen worden gebracht. Op 10 maart staat Crisix in de Baroeg te Rotterdam (met Insanity Alert en het uit Haarlem afkomstige Remain Untamed als voorprogramma). Dit is één van de eerste concerten waar je weer ouderwets zonder beperkingen los kunt gaan, dus welke reden heb jij om hier niet bij te kunnen zijn? The World Needs Mosh…. and so do I!

01. The Many Licit Paths 04:52
02. Extreme Fire Hazard 03:24
03. Full HD 03:32