Cosmic Debris - Cosmic Debris | CD

Erik van Dijk |  25 maart 2022

Cosmic Debris is een nieuwe Leidse stoner band ontstaan tijdens de pandemie. Het drietal heeft in twee jaar zonder noemenswaardige mogelijkheden tot optredens gewerkt aan het debuut album en dit album wordt op 25 maart gepresenteerd in Gebr. de Nobel in Leiden.

Geheel onbekend is Cosmic Debris niet, zo kennen we bijvoorbeeld frontman Loek Deen van Kayāmata en zo bracht de band in juli dit jaar de single ‘Heaven or Hell?’ met de nummers ‘Lucifer’s Lullaby’ en ‘Space Jesus’ uit. De eerste single ‘Interstellar Solar Race’ verscheen in november vorig jaar en opent de debuutplaat. Het nummer is lekker up tempo en de openingsriff doet wat denken aan Black Sabbath. De wat rauwe vocalen van Loek, de solide ritme sectie met de typerende melodische riffs nemen je mee op een reis naar door het landschap van de jaren 70.

‘Concrete Butterfly’ en titelnummer ‘Cosmic Debris’ zijn ook van die lekkere up tempo nummers, stevige rockers zonder al te veel poespas. Muzikaal zit alles goed in elkaar, met een gedegen ritmesectie waar Loek met zijn gitaarsolo’s en lekkere rauwe vocalen smoel geeft aan de nummers. Het navolgende ‘The Universe Is Mine’ opent als een dromerig jaren 70 nummer, de refrein stukken beuken er lekker in om vervolgens weer terug te keren naar het dromerige met toetsen en gitaar.

‘Sleepless’ is een rockend nummer dat lekker weg luistert en best toegankelijk is, anders is dit met het loodzware doom nummer ‘Opium Dream’. Het ruim acht minuten durende nummer is vrij traag met een gedowntunede gitaar en wordt verder min of meer geleid door bas en

en drums, tijdens het refrein komt de gitaar terug en krijgt het nummer meer ballen, zeker wanneer ook het tempo nog eens omhoog gaat.

De titel verraadt min of meer het recept voor ‘Slow Song’, het nummer is langzaam en dromerig en heeft iets van een blues vibe. Het afsluitende ‘Tinto Traveller’ sluit naadloos aan bij de voorganger. Ook dit nummer heeft een rustig tempo en ook hier zijn het de gitaarsolo’s die het nummer maken, zeker gezien het feit dat het nummer grotendeels instrumentaal is, de wending die je eigenlijk verwacht blijft uit.

De debuut plaat van Cosmic Debris heeft een nadrukkelijke jaren 70 vibe en de band blaast de muziek van de jaren 70 nieuw leven in. Uitgesproken favoriet is de single ‘Interstellar Solar Race’, maar verder is er ook niets op aan te merken. Cosmic Debris presenteert het album op 25 maart in Gebr de Nobel in Leiden, het album is zowel digitaal als op vinyl verkrijgbaar. Kijk in ieder geval even naar de hilarische video van de eerste single…

01. Interstellar Solar Race 05:03
02. Concrete Butterfly 04:54
03. Cosmic Debris 04:20