Coreleoni – III | CD

Manfred Werger | 1 mei 2022

Leo Leoni zal niet direct bij elke rockfanaat een lichtje doen branden. Leo is de oprichter van het Zwitserse Gotthard. Na het overlijden van hun zanger Steve Lee en de komst van zijn opvolger Nic Maeder had Leo zijn zinnen gezet op het spelen van muziek uit de begintijd van Gotthard en hun helden van weleer. Inmiddels is dat idee aan zijn derde uitvoering toe: We volgen het ‘hart van de leeuw ‘, Coreleoni, en duiken in het verhaal van Coreleoni III.

Leo Leoni vond in 2017 onderdak bij het Italiaanse Frontiers-label. Zijn ideeën over het spelen van strakke, harde rock à la AC/DC kregen vorm in de herbewerkingen van Gotthard-classics. Voor de zang kon Leo een beroep doen op de Chileen Ronnie Romero, ook als zanger betrokken bij enorm veel releases uit die periode (MSG, Sunstorm, Lords of Black, Vandenberg en Rainbow). De schijf ‘Greatest Hits Part I’ werd goed ontvangen. Leo verkaste naar AFM Records voor een tweede ‘Coreleoni‘, wederom met Romero op zang. ‘Coreleoni II’ (2020) bevatte ook wat eigen nummers, die in het muzikale straatje van AC/DC, Rhino Bucket, Rose Tattoo lagen.

Voor de derde schijf moest Leoni op zoek naar een nieuwe band. In de woelige Corona-periode is hem dat gelukt: Drummer Alex Motta is ook te horen in Alto Voltaggio, Mila Merker (bas) komt van het Zwitserse MyDevice en gitarist Igor Gianola speelde als toergitarist bij Gotthard (tijdens hun Dial Hard-toer (1995-1996)) en later bij Jorn en UDO. Geen verkeerd gezelschap! Het zoeken van een zanger én een waardig opvolger van Ronnie Romero was lastiger. Leoni is uitgekomen bij een Albanese zanger Eugent Bushpepa.

Deze Bushpepa heeft een ruige strot, hard, hoog register, passend bij Leoni’s muziek. Eugent was al meer op een podium te zien, hij verving Kelly Carpenter van Darkology tijdens hun

tours in 2014 en hij scoorde een zevende plaats op het Eurovisie Songfestival in 2018. Ook schreef, produceerde en zong hij het popnummer ‘Stay with me tonight ‘ dat in 2020 de eerste plaats in de Albanese Top 40 behaalde, veelzijdig deze kerel!

Op Coreleoni III wordt lekker doorgejast! Atomic Fire Records, het label van Markus Staiger, brengt de plaat op 13 mei uit. De schijf is ook in een digipack en als Cd-box verkrijgbaar mét een extraatje van vier bewerkingen van Gotthard-classics. Opvallend is dat tien van de elf nummers eigen songs van Leoni zijn, het slotnummer van ‘III’ is een vette bewerking van ‘Jumpin’ Jack Flash’ van de Rolling Stones.

Voor de liefhebber van strak gespeelde, rechttoe rechtaan rock is de nieuwe Coreleoni genieten. ‘Sick & Tired’, ‘Guilty Under Pressure‘, ‘Greetings From Russia’ en het met lekkere solo’s doorspekte ‘Would You Love Me’ luisteren heerlijk weg: strak spel, ruige Les Pauls en dikke Marshalls, gave solo’s en goede zang. Het bluesy ‘Sometimes‘ is halverwege een gaaf rustpunt en het prachtige ‘Deep In My Soul‘ is erg sterk met meerstemmige zang en een hele diepe, grommende Hammond. De productie is vet, open, ook wat rommelig hier en daar, maar zeker passend bij de muziek. Leoni heeft het “Gotthard-bestand” niet meer nagelopen en heeft zijn eigen ideeën vertaald in muziek waarop hij dol is. Zeer verdienstelijk gedaan! In november 2022 start de Europese tour van Coreleoni!

01. Let Life Begin Tonight
02. Purple Dynamite
03. Guilty Under Pressure