Coltre - Under The Influence | EP

Erik van Dijk | 31 juli 2020

De Londense heavy metal band Coltre is een nieuwe band ontstaan in 2019. In 2019 verscheen de eerste single ‘Crimson Killer’ en in februari dit jaar verscheen de EP ‘Under The Influence’ in eigen beheer. Dying Victims Productions pikte de band op en op 31 juli verschijnt die eerste EP, met een extra nummer, terecht op CD en vinyl.

Coltre bestaat uit een drietal muzikanten die eigenlijk niets noemenswaardigs op hun conto hebben. Opgericht in 2019 door de gitaristen Daniel Sweed en Marco Stamigna en geïnspireerd door ‘New Wave of British Heavy Metal” krijgen we een EP voorgeschoteld die de een jaren ’80 vibe heeft waar een paard de hik van krijgt. Luisterend naar het openingsnummer ‘Lambs to the Slaughter ‘ is het eerste dat in mij opkomt Angel Witch. Sterke riff, goede solo’s en opmerkelijke vocalen die ruim 7 minuten lang boeien en je terug sleuren naar de jaren ’80. De single uit 2019, ‘Crimson Killer’, is een lekker up-tempo nummer dat naadloos aansluit, en weer zijn het de lead gitaren van Sweed / Stamigna die simpelweg klasse zijn.

‘Fight’ is het nummer dat niet voorkwam op de eigen release in februari, en is dus feitelijk een nieuw nummer. Ook weer zo’n op en top NWOBHM nummer, waarbij de vocalen van Marco Stamigna typerend zijn voor die tijd. Eigenlijk valt er helemaal niets af te dingen van deze EP, behalve dat het een EP is en geen langspeler. Het 9 minuten durende ‘Plague Doctor’ heeft nagenoeg alle ingrediënten in zich en het afsluitende instrumentale ’On the Edge of the Abyss’ onderstreept de muzikale vaardigheid van de band. Liefhebbers van heavy metal uit het gouden NWOBHM tijdperk doen er goed aan deze EP aan te schaffen op CD, gekleurd vinyl of digitaal, maar luisteren is het minste dat je kan doen.

01. Lambs to the Slaughter
02. Crimson Killer
03. Fight