Chez Kane – Powerzone | CD

Manfred Werger | 28 oktober 2022

Vorig jaar verraste ze vriend en vijand in het melodieuze rocklandschap: Chez Kane. En nu is haar tweede plaat uit, ‘Powerzone’, uitgebracht door het Italiaanse Frontiers Music Srl. Dezelfde impact als het debuut? We gaan het luisteren en brengen ons op de hoogte van Chez’ muzikale avontuur.

Chez (Cheryl) Kane uit de UK kennen we van Kane’d, het rockbandje van Chez, haar zussen Stacey en Stephanie en hun vrienden. De band, actief vanaf 2009, bracht een drietal schijfjes uit (o.m. op het Ryka label). Chez was daarnaast op het internet te zien met vele covers van populaire hits uit de jaren ’80 en ’90. En da’s ook een beetje het genre waar we Chez Kane moeten plaatsen: het harde, populaire werk van Joan Jett, Lita Ford, Vixen, Saraya, Robin Beck en Pat Benatar.

Chez’ demo’s werden opgemerkt door Danny Rexon van Crazy Lixx en hij zorgde voor nieuwe composities, arrangementen én een duwtje in de rug naar Frontiers Music, het label van Serafino Perugiano. Het gelijknamige debuut is eigenlijk een strakke plaat, lekker in het gehoor, eenvoudige, maar vette rockers en geweldige zang.

En nu draait ‘Powerzone’ de nodige rondjes in de mediaspeler. Vanaf de Bad Animals-achtige opener ‘I Just Want You’ weet je eigenlijk waar je aan toe bent: de aanstekelijke, pakkende rock, met niet al teveel risico’s, is gebleven, het zangwerk is wederom sterk en de arrangement zijn stevig en vet. ‘The Things We Do (When We Are Young In Love)’ refereert aan Vixen en het dansbare ‘Rock You Up’ koppelt Def Leppard aan Lee Aaron. ‘Love Gone Wild’ vervolgt met een eigenwijs saxofoontje van Jesse Molloy, iets wat Chez en Danny in hun vorige album ook oppikten.

‘Children Of Tomorrow Gone’ is een puike song, doet mij denken aan Bonny Tyler en Ashley Cleveland, het pianowerk van Rexon heeft wat Jim Steinman trekjes. De titelsong lijkt op een Crazy Lixx song en ook ‘I’m Ready For Your Love’ kent een herkenbaar gitaarthema (van Ted Nugent) en maakt ruimte voor de coole beat van ‘Nationwide’, een mooie, sterke song met alle “goodies” uit de jaren ’80. ‘Streets Of Gold’ is een ballad-style rocker en de afsluiter ’Guilty Of Love’ (geen Whitesnake-cover) is een dijk van een song, afwisselend, melodieus en strak, met ijzersterke vocalen.

Voor de stevige rocker, die van een luchtig uitstapje houdt, of een stevig deuntje bij het haardvuur kan waarderen, is dit natuurlijk een lekkere plaat. Herkenbare en mooie composities, genoeg stevig beukwerk en het zangwerk is echt goed! Risico’s, vernieuwing in de composities, in het spel worden wat vermeden, maar dat neemt niet weg dat Chez Kane en Danny Rexon opnieuw een gave schijf hebben gemaakt! Het leuke is dat Chez ook gaat toeren vanaf 27 oktober (in de UK), ben benieuwd naar haar live output!

01. I Just Want You
02. (The Things We Do) When We’re Young In Love
03. Rock You Up