Chapel of Disease - Echoes of Light | CD

Koos van Marle | 7 februari 2024

Het Duitse Chapel of Disease heeft even op pause gestaan en dat vond ik persoonlijk eigenlijk wel jammer. Na de vorige plaat and ‘As We Have Seen The Storm’, besloot gitarist en vocalist Laurent Teubl dat het wel even mooi geweest was. Gelukkig is hij teruggekomen op deze beslissing en ligt er een kleine zes jaar later een opvolger met ‘Echoes of Light’. Chapel of Disease gaat hierbij op de ingeslagen muzikale weg door, ondanks het feit dat er drie nieuwe leden in de band zitten.

Voor iedereen die nog niet mee bekend is met de muziek van Chapel of Disease, het is een aparte kruising van death metal en hardrock. Ik kan me voorstellen dat jij je hier niet direct iets bij voor kunt stellen, maar het openingsnummer wat ook ‘Echoes of Light’ heet is daarbij wel een goede wegwijzer. Goede gitaarpartijen worden afgewisseld met schreeuwerige grunts en ook de drums zoeken af en toe de snelheid op. Je weet nooit precies welke afslag er in een nummer genomen gaat worden, maar het komt wel weer goed bij elkaar.

Waar het openingsnummer nog wat meer slepend is, komt het tempo er in ‘A Death Though No Loss’ een stuk meer in. Op het punt dat je er lekker inzit, met een lekker solotje, komt het nummer tot stilstand. We bouwen weer rustig op, met rustig gitaarwerk en een smakelijke cleane solo daar bovenop. Dire Straits invloeden zijn wat mij betreft niet uit te sluiten. Daar slaat niet iedereen even goed op aan, maar ik vind het prettig wegluisteren. Daarna krijgen we weer een lekker huppelend drumtempo en komt de openingsriff weer terug met de lekkere midtempo dubbelbass drumpartijen.

‘Shallow Nights’ is dan weer een volledig rustig nummer met cleane zang. De gemene deler is dat de sfeer goed zit op alle nummers van deze plaat en juist de afwisseling er voor zorgt dat je blijft luisteren.

Voorspelbaar wordt het dan ook niet, maar dat vind ik persoonlijk wel fijn. Even geen dertien in een dozijn metalplaat! Voor de wat avontuurlijk ingestelde luisteraar die niet is blijven hangen in de 80s.

01. Echoes of Light 08:28
02. A Death Though No Loss 08:23
03. Shallow Nights 07:57