Chaos Magic – Emerge | CD

Manfred Werger |  3 juni 2022

Catharina Victoria Torrealba Carranca zegt de meeste rock en metal luisteraars niet zoveel. Charlotte Nix hopelijk wel. Deze Chileense schone is de zangeres van Chaos Magic. Frontiers Music Srl.. brengt met ‘Emerge‘, de derde schijf van deze band, uit in diverse formats. We duiken in de historie van de band en beluisteren deze plaat.

De Chileense Catharina was zangeres in bands uit de Santiago omgeving, Aghoria en Oxygen, toen in 2014 haar vocalen werden opgemerkt door Stratovarius’ gitarist en componist Timo Tolkki. Timo nodigde haar (naast ons eigen Floor Jansen en Simone Simons) uit voor het inzingen van zijn composities op de Avalon schijf ‘Angels of the Apocalypse‘.

Een verregaande samenwerking leek geborgd, toen Chaos Magic’s (het projectje van Chatharina en Timo) eerste plaat in 2015 door Frontiers Music Srl. in Italië werd gelanceerd. Catharina componeerde, zong het album in met de overige composities van Tolkki. Voor het uitvoerende deel werden ook bandmaatjes van Timo uitgenodigd.

Chaos Magic’s debuut was opmerkelijk. Harde, symfonische metal, mooie zang met veel thema’s en refererend naar Sirenia, Nightwish (in de Anette Olzon periode), Delain , Asking Alexandia en After Forever. De plaat deed het goed en Catharina was ook te horen op ‘The Vivaldi Metal Project’ van toetsenspeler en pianovirtuoos Giuseppe Lampieri (Mistheria).

Voor de opvolger van het debuut, ‘Furyborn‘, werd Catharina gekoppeld aan Nasson Corbalan, een Chileense melodieuze rocker met het nodige solowerk achter zijn naam. Hij speelt ook bas en is sinds 2018 medeverantwoordelijk voor de lage tonen én de composities in Chaos Magic. In de Corona-periode deed ‘Furyborn‘ het niet slecht en nu zit de derde schijf ‘Emerge’ in mijn mediaspeler.

Met een mysterieus, neoklassiek intro van Mistheria opent ‘Emerge‘ deze plaat. Opvallend is de volle, vette productie en de stevige gitaar van Mario Torres (hij zal veelvuldig terugkeren met fraaie solo’s en mooi riffwerk, o.m. in ‘Days Of Lions’). ‘Beneath Your Skin’ klinkt als Delain en Epica , vol, vet en een prachtig atmosferisch middenstuk. ‘The Impossible‘ kent een afwijkende maatsoort met heerlijke thema’s.

Er zijn best wat referenties naar de Scandi-metalbands met vrouwelijke zang, zoals ‘Beyond The Silence’ en ‘In The Depths Of The Night’ (de eerste single). In ‘Garden Of Winter’ duiken Mistheria en Elina Siirala (deze Finse soprane is de zangers van Angel Nation en Leaves‘ Eyes) op. Het prijsnummer van de plaat is voor mij het prachtige ‘Victims Of Our Garden’, met geweldige vocale inbreng van Nasson, écht heel fraai. Met de wat zwaarlijvige composities ‘When If Not Today’en het donkere ‘What’s Your Fuel‘, waarbij Catharina in de stevige refreinen alle krachten moet aanwenden om de hoge vocale tonen vast te houden, sluit deze derde plaat van Chaos Magic.

Eerlijk is eerlijk, ook zonder Timo Tolkki is Chaos Magic een stevige symfonische metalband, met sterk plaatwerk. Toch zijn de composities van hun derde opus wat druk, vol, maar ook wat ééndimensionaal en de stemmen van Chatarina Nix en Nasson zouden wat meer variatie mogen hebben. Liefhebbers van het genre kunnen gerust hun hartje ophalen, er valt best wat te genieten.

01. Emerge
02. Beneath Your Skin
03. The Impossible