Chaos Invocation - Devil, Stone & Man | CD

Erik van Dijk | 10 februari 2022

Chaos Invocation is een black metal band uit Duitsland ontstaan in 2004 en in 2009 verscheen de debuut plaat ‘In Bloodline with the Snake’. Inmiddels is de band geen onbekende meer in de underground scene en bracht de band albums uit in 2013 en 2018. Met ‘Devil, Stone & Man’ is het vierde hoofdstuk aanstaande, het album verschijnt op 24 maart via W.T.C.Productions.

Naast gitarist André Meyrink, “A”, en zanger Malte Langenbrinck ofwel “M” die al vanaf 2004 betrokken zijn bij de band, bestaat de line up uit drummer Gionata Potenti aka “Omega” die we kennen van o.a. Blut Aus Nord en Darvaza die sinds 2017 op het drumkrukje mag zitten. Ook bassist Tumulash is sinds 2017 aanwezig, voor gitarist Lupus kwam ‘Devil, Stone & Man’ te vroeg, daar hij zich in 2021 bij Chaos Invocation aansloot en niet te horen is op het nieuwe album..

Het album opent met het nummer ‘Strike of the Dominator’s Fist’ dat tevens verkozen is tot eerste single en dat mij triggerde om hier eens voor te gaan zitten. Een relatief kort nummer waarbij meteen vol gas wordt gegeven. Snelle brute vocalen, beukende drums en verzorgd gitaarwerk. ‘A Stranger’s Pale Hand’ opent met melodisch gitaarwerk en sterke, snelle drums. Door de verschillende tempowisselingen en breaks heeft het nummer wat meer nuance en komt met name het gitaarwerk van A goed tot zijn recht. ‘Diabolical Hammer’ is een beduidend trager nummer en heeft een meer black doom vibe en zo krijgen we meteen al veel variatie voor geschoteld.

Ook ‘Odonata Fields’ is een rustiger nummer. Melodisch gitaarwerk opent het nummer dat aanvankelijk weg heeft van een black metal ballad. Wanneer je een wending verwacht, krijg je wat folk-achtige koorzang en blijft eigenlijk uit dat wat je had gehoopt. Hoewel het nummer goed in elkaar zit, weet Chaos Invocation mij hier niet te imponeren. Met ‘Where We Have Taken the Cross’, ‘Triple Fire’ en ‘Curses Upon You’ krijgen we weer pure black metal songs te horen, lekker up tempo met de nodige melodie en smerige vocalen van M. ‘The Revolting Abyss’ is een meer meeslepende song die mij wel kan bekoren, het instrumentale einde met ‘Sacrifices’ is leuk, maar ook niet meer dan dat.

Chaos Invocation heeft met het vierde album ‘Devil, Stone & Man’ een aantrekkelijk black metal album gebracht dat veel variatie bevat. Gitarist André Meyrink is een sterke gitarist en ook op drummer Omega staat geen maat. Het geheel is mijns inziens te wisselvallig, wel vermakelijk maar het  mist samenhang.

01. Strike of the Dominator’s Fist 03:36
02. A Stranger’s Pale Hand 06:01
03. Diabolical Hammer 05:12