Carnation - Where Death Lies | CD

Erik van Dijk | 18 september 2020

De Belgische death metal band Carnation trok de aandacht met de in 2015 verschenen EP ‘Cemetery of the Insane’ en de band wist de metal wereld te overtuigen met het debuutalbum ‘Chapel of Abhorrence’ dat in 2018 verscheen. 18 september verschijnt met ‘Where Death Lies’ het tweede album via Season of Mist en de nieuwsgierigheid is groot naar dit nieuwe werkstuk van onze zuiderburen.

Carnation is een nieuwe generatie death metal band die weliswaar “old school death metal’ brengt, maar zich weet te onderscheiden van de massa. De band weet live te boeien door een energieke show, met name frontman Simon Duson is aanwezig op het podium en heeft gevoel voor show. Ten opzichte van ‘Chapel of Abhorrence’ is er qua line-up niets veranderd, hoewel dit geen garanties biedt, is de verwachting hoog gespannen. Het album opent met een drietal nummers welke al eerder openbaar gemaakt zijn. ‘Iron Discipline’ is een lekkere beuker die weet te boeien van begin tot eind. ‘Sepulcher of Alteration’ ramt lekker voort, waarbij het wisselende gitaarspel voor nuance en zorgt en de nodige melodie brengt. Laatste single is titelnummer ‘Where Death Lies’, een lekker up-tempo nummer met een thrashy riff.

Na de reeds bekende, smakelijke opening zijn we aangekomen bij ‘Spirit Excision’. Een nummer met flinke dosis groove waarbij het tempo net wat lager ligt dan de voorgaande tracks. Na een wending gaat het tempo dan toch omhoog en is het drummer Vincent Verstrepen die zich weet te onderscheiden. Een boeiende death metal track met tal van tempowisselingen. Met ’Napalm Ascension’, ‘Serpent’s Breath’ en een van de favorieten ‘Malformed Regrowth’ worden we getrakteerd op het basis recept, death metal van de oude school op een lekker tempo met melodisch gitaarwerk en sterke brute vocalen van Simon Duson. Bij ‘Reincarnation’ zakt het

het tempo drastisch en krijgen we een interessant melodisch death metal stukje voorgeschoteld. Het afsluitende ‘In Chasms Abysmal’ kent aanvankelijk het hetzelfde recept, al wordt er hier nog met tempo’s gespeeld en gewisseld. Meest opvallend is het stukje clean vocals aan het einde van de ruim zeven minuten durende song.

Carnation stelt met ‘Where Death Lies’ allesbehalve teleur en brengt een sterke opvolger van het al sterke debuut. Behalve de standaard ingrediënten weet de band sterk te variëren met tempo’s en zit er duidelijk meer differentiatie in dat wat geboden wordt. ‘Where Death Lies’ is evenals de voorganger ‘Chapel of Abhorrence’ jaarlijst materiaal voor de liefhebbers van death metal.

01. Iron Discipline 03:52
02. Sepulcher of Alteration 04:22
03. Where Death Lies 03:26