Captain Black Beard – Neon Sunrise | CD

Juliette Ruygrok | 4 november 2022

Wie denkt aan piraten metal, zit er volledig naast. Terug naar de 80’s it is! AOR staat voor album oriented rock, of adult oriented rock, of whatever…. Het gaat hier in ieder geval om een band die muziek produceert die vrijwel in iedere superhelden film uit de Jaren 80 past. Rambo here we come! Dat doet Captain Black Beard niet geheel onverdienstelijk ook, want ‘Neon Sunrise’ is alweer het vierde album van deze Zweedse formatie. Ze vinden hun inspiratie in bands als Journey en Foreigner, en gebruiken neon kleuren in hun album hoes. Dit moet leuk zijn toch?

‘Flamenco’ is het eerste nummer van het album, en begint met een mooie intro. Harmonieus gitaarspel van Christian Ek en Daniel Krakowski neemt het over. Het rockt lekker en de iet wat dramtische vocalen van Martin Holsner passen prima binnen het geheel. Het heeft een hoge feel good vibe, met gladde solo’s. We rocken lekker door met slepende gitaarsolo’s in de intro van ‘We’re The Forgiven’. Het is redelijk simpel maar de drum solo van Yngve Strömberg in de break is een fijne (niet te indrukwekkende) toevoeging.

‘Physical’ heeft weer een prachtige kenmerkende intro voor dit genre. De gitaren komen er lekker in. Het is fijne rock, niet te moeilijk. Nadruk wederom op de gitaarsolo’s in de break, maar deze dragen dan ook wel het nummer naar een krachtig eind. Ook in ‘Moment Of Truth’ zijn het de gitaarsolo’s die ingezet worden om de break op te leuken. Op zich is het een prima nummer, met goede overgangen en een hoog jaren 80 gehalte, maar de opbouw wordt zo langzamerhand wat eentonig, omdat deze wijze tot nu toe in ieder nummer terug komt.

‘Wasted Heart’ lijkt dan wat rauwer op te starten, en dat is een fijne verwelkoming. Echter wordt het bij de inzet van het refrein alweer snel wat zoetsappig. Het heeft een hoog oh ho ho gehalte, wat het toegankelijk maakt, maar ook een gebrek aan tekstschrijven weergeeft. Het solo werk op de gitaren is uiteraard weer fascinerend in de break.

Op het moment dat dan echt de verveling is toegeslagen is het tijd voor ‘Night Reaction’. Drums zijn hier veel meer in de lead en dat werkt verfrissend. Het geheel heeft een fijn tempo, met strakke riffs maar het heeft vooral iets speels. Duidelijk meer variatie, en daar ben je als luisteraar op dit punt ook wel aan toe!

Om nog meer variatie in te brengen mag de rockballad natuurlijk niet ontbreken. ‘Chains Of Love’ kent een stabiele opbouw. De vocalen van Martin Holsner komen goed naar voren, en uiteraardwordt die geile gitaarsolo ook weer aan het geheel toegevoegd. ‘Break (into forever)’ is een fijn rocknummer. Niet een te hoog tempo, ook niet heel spannend. Wel iets meer rauwheid op de vocalen en dat is oké. De “break” heeft natuurlijk weer de nodige gitaarsolo’s, want die zijn “forever” terugkomend op dit album.

‘State Of Denial’ heeft de solo’s in de intro, om het roer maar eens om te gooien. Het geheel heeft een rustige vibe, en valt wel terug in de vertrouwde opbouw. Iets heel anders is dan de afsluiter van het album ‘Neon Sunrise’. Entousiasme alom met de rustige western vibe, om er vervolgens achter te komen dat dit meer een outro van het album is.

‘Neon Sunrise’ is al met al een redelijk album van Captain Black Beard. Was dit in de jaren 80 geproduceerd dan had het een grote hit geweest. Helaas zijn we nu wat meer verwend en zou iets meer variatie in de opbouw welkom zijn. Solo’s zijn vet, maar niet als je bij het begin van het nummer al kunt voorspellen waar ze ingezet gaan worden, en dat was helaas de tendens op dit album. Uiteindelijk is dan de album hoes het meest spannende.

01. Flamenco
02. We’re The Forgiven
03. Physical