Cantique Lépreux - Sectes | EP

Koos van Marle | 9 januari 2022

Sinds 2014 is het Canadese Cantique Lépreux actief in de black metalscene. En het zal je niet heel erg verbazen, maar gezien de Franse naam hebben we hier inderdaad te maken met de Quebecse variant. Deze kennen we van onder andere Forteresse, Monarque of Brume D`Automne. Deze bands zijn allen wat langer actief dan Cantique Lépreux, wat met ‘Sectes’ hun derde uiting op de mensheid neer laat dalen, in de vorm van een EP.

‘Sectes’ komt uit op het label Eisenwald Tonschmiede, wat bij de meeste mensen wel een belletje zou moeten doen rinkelen. Dit Duitse label brengt vooral wat meer uitgedachte en sfeervolle black metal uit. Niet de rauwe 2nd wave worship, maar dingen als Durdkh, Austere of Agalloch. Niet verbazingwekkend is ook Forteresse (her)uitgegeven op dit label. Je kunt dus al op je natte sokken aanvoelen welke kant dit opgaat.

In krap 20 minuten krijgen we vier nummer van rond de vijf minuten voorgeschoteld, die allemaal het mid tempo, met rollende drums en tapijtriffs stramien volgen. En daar is helemaal niks mis mee op zijn tijd. De opwinding blijft bij mij wel een beetje weg en dat is jammer, want ik ben wel liefhebber van dit soort geluid. De zang is redelijk raspend en niet overheersend, met af en toe een wat zwalkende Urfaust uithaal. Ook niet per se mijn favoriet, maar we doen het ermee. Pas op het laatste nummer ‘Coterie’ komt de band wat agressiever uit de hoek en klinkt de muziek het meest interessant op deze EP. Al met al krijg je daar bij mij een krappe voldoende voor, maar voor de echte liefhebbers misschien nog de moeite om te checken. Anders: er zijn veel betere platen in dit genre.

01. Sacrements de la Vengeance 05:30
02. Le repaire des anges galeux 04:59
03. Lune défroquée 03:46