Cannibal Corpse - Violence Unimagined | CD

Koos van Marle | 8 mei 2021

Als je als death metal band al 33 jaar meegaat, daarin 15 albums uitbrengt waarvan er eigenlijk geen 1 slecht is, ja dan kun je ook bij mij wel een potje breken. Na het wat abrupte “vertrek” van Pat O`Brien in 2020 (iets met 50 shotguns en menselijke schedels in huis) is Erik Rutan nu volledig toegetreden tot, u raadt het al, Cannibal Corpse. We krijgen met ‘Violence Unimagined’ alweer het 15e (!) studioalbum van de mannen uit Tampa, Florida, USA voorgeschoteld.

In drie kwartier worden we met onze snufferd door een hele rits van ellendige menselijke trekjes heen getrokken. Met ‘Murderous Rampage’ trappen we af met een lekkere rampestamper waarbij je direct hoort: Ja, dit 15e album wordt ook weer gewoon prima. Het gekke is dat ook Cannibal Corpse zo`n vaatje vaste elementen heeft waar het uit tapt, maar dat het toch altijd voelt als thuis komen. George Corpsegrinder brult er als vanuit op los, terwijl Rob Barett en Erik Rutan de lekkere riffs uit de mouw schudden her en daar aangevuld met een smakelijke solo. Wat wel opvalt is dat er vaker dan in de jaren 90, afgeremd wordt, zoals in het mid-tempo ‘Inhumane Harvest’. Deze rustpunten maken dat de plaat lekker weg luistert. Verandering van spijs doet eten nietwaar? Gelukkig krijgen we niet lang daarna weer een lekkere uptempo beuker met ‘Ritual Annihilation’, waarin ook nog zo`n stukje lekkere logheid ingebakken zit. Je kan tegen de riffs aanleunen.

Het grootste compliment is denk ik nog aan nieuwe gitarist Rutan, wiens solo werk ik niet zo waardeer. Het klinkt gewoon alsof hij al jaren in Cannibal Corpse zit en ze dus al jaren niets anders doen dan zieke lyrics en zieke muziek schrijven met elkaar. Is het dan allemaal hosanna? Na ‘Follow the Blood’ vlakt de boel een beetje af. Echter een kniesoor die daar oplet, want met deze nummers vegen de mannen nog steeds de vloer aan met het gros van de death metal bands van tegenwoordig. Ga gewoon weer lekker genieten van deze moorddadige razernij,

breek wat ledematen van je huisgenoten of toevallig passerende voorbijganger en probeer Corpsegrinder bij te houden met headbangen. Leve de veteranen!

01. Murderous Rampage
02. Necrogenic Resurrection