Candlemass - Sweet Evil Sun | CD

Erik van Dijk | 15 november 2022

De Zweedse doom metal meesters zijn terug met een nieuw album. Na de rentree van zanger Johan Längquist in 2018 en het geweldige album ‘The Door to Doom’ dat een jaar later verscheen is Candlemass terug. Leif Edling en zij kompanen brengen op 18 november het album ‘Sweet Evil Sun’ uit via Napalm Records.

Ten opzichte van het laatste album ‘The Door to Doom’ is de line-up van Candlemass ongewijzigd. Het nieuwe album ‘Sweet Evil Sun’ telt negen nummers en een outro en moet ons doen geloven dat Candlemass de Black Sabbath is van onze generatie. Het album is geproduceerd door Marcus Jidell met het artwork van Erik Rovanperä en brengt ons bijna 54 minuten epic doom metal.

Het album opent met het nummer ‘Wizard Of The Vortex’ en laat geen twijfel bestaan over welke band we hier aan het beluisteren zijn. De herkenbare gitaarriff en de vocalen van Johan Längquist geven je direct het doom gevoel, daarnaast zijn de solo’s van Lars Johansson sterk en een mooie aanvulling. Met titelnummer ‘Sweet Evil Sun’ gaat het tempo wat omhoog, een heerlijk nummer en ook hier knalt de solo, die wel erg vol in de mix staat, uit de speakers. ‘Angel Battle’ opent als een slepend doom nummers, waar de heerlijke tempo versnelling de vergelijking met pioniers Black Sabbath inderdaad op roept. De geweldige tempowisseling met ultieme doom passages zijn echter tekenend voor Candlemass.

‘Black Butterfly‘ is een mid-tempo nummer en laat maar weer eens de geweldige vocalen van Johan Längquist horen. De immer door beukende bas van mr. Doom Leif Edling en het verzorgde gitaar -en solowerk van Lars Johansson maken het plaatje compleet.

In ‘When Death Sighs’ krijgt Längquist gezelschap van Jennie-Ann Smith (Avatarium) en de samenzang, hoewel eigenlijk te kort, kleurt mooi bij elkaar. Het nummer verder valt een beetje uit de toon vergeleken bij de rest dat ons hier voorgeschoteld wordt. ‘Scandinavian Gods’ is de eerste single van het album en het is hier naast Längquist drummer Janne Lind die hier de show steelt met sterk en opvallend drumwerk.

‘Devil Voodoo’ is weer zo’n kraker met sterke tempowisselingen en is met ‘Angel Battle’ favoriet. Nummers met een sterke opbouw en heerlijke vocalen, maar luister ook eens naar de ritmesectie met bas meester Edling en de blastende drummer Lind, je hoort steeds weer wat nieuws en verrassends. ‘Crucified’ is een lekker up-tempo nummer en ‘Goddess’ is juist weer een slepend doom metal nummer, variatie genoeg op deze lekkere plaat. Outro ‘A Cup of Coffin’ is instrumentaal en laat wat hoogstandjes van Leif Edling en Lars Johansson horen.

Candlemass brengt met ‘Sweet Evil Sun‘ weer een heerlijk doom album dat heerlijk weg luistert bij een goed glas rode wijn in deze donkere maanden. Ook Johan Längquist levert weer een toffe prestatie en is voor mij de stem van Candlemass zonder te kort te willen doen aan met name Messiah Marcolin en Robert Lowe. Liefhebbers van Candlemass kunnen de plaat blind aanschaffen, teleurgesteld wordt je hier zeker niet.

01. Wizard of the Vortex 06:02
02. Sweet Evil Sun 03:40
03. Angel Battle 06:29