Caliban - Ghost Empire | CD

Redactie | 24 januari 2014

Eind januari is het negende album van de Duitse metalcore band Caliban verschenen. De opvolger van het uit 2012 stammende ‘I Am Nemesis’ heeft de titel ‘Ghost Empire’ meegekregen. Caliban werd in 1997 opgericht onder de naam Never Again maar al snel werd de naam omgedoopt naar Caliban. Het debuutalbum ‘Small Boy and a Grey Heaven’ verscheen in 1999. Inmiddels is de band samen met labelgenoten Heaven Shall Burn een van de meest toonaangevende bands van de Duitse metalcore scene.

De lijn die de band met ‘I Am Nemesis’ heeft ingezet wordt op deze laatste release voorgezet. Zo zijn de songs veelal voorzien van toegankelijke, catchy melodieën en worden de brute grunts van Andreas Dörner afgewisseld met cleane zang en meezingrefreinen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar opener “King”, waarbij de band naast een dosis melodie en cleane zangpartijen ook duidelijk de nodige djent elementen aan de song heeft weten toe te voegen. Ook “Chaos – Creation” is voorzien van brute grunts, goed in het gehoor liggende refreinen, groovende riffs en krachtige drumpartijen.

Tijdens “Wolves And Rats” gaat de band vervolgens ouderwets hard tekeer, maar toch bevat de song de nodige melodie. “nebeL” wordt geheel in het Duits gezongen, en ik moet toegeven deze song bevalt me wel. “Devil’s Night” is dan weer een krachtige song, voorzien van felle screams en beukende riffs. “yOUR Song” zal het mede door het aanstekelijke refrein live waarschijnlijk zeer goed gaan doen. “Cries and Whispers” is vervolgens een snelle track, voorzien van krachtig drumwerk, maar bevat de nodige rustpuntjes. “I Am Rebellion” is dan weer een melodieuze track voorzien van veel meezingbare passages. Tijdens het voorlaatste “Who We Are” wordt het gaspedaal nog eens stevig ingetrapt, waarop het album in stijl wordt afgesloten met het krachtige “My Vertigo”

Al met al heeft Caliban met ‘Ghost Empire’ een zeer degelijk album afgeleverd. De songs klinken mede door de ommezwaai een stuk toegankelijker, maar ook volwassener. Productie technisch valt er niks op aan te merken, het geluid is helder en fris en alles instrumenten zijn ondanks de vele tempowisselingen prima van elkaar te onderscheiden. Voor wie de band binnenkort aan het werk wil zien, op 31 mei is de band te zien op het Fortarock festival in Nijmegen.

01. Cauldron
02. Slaves
03. Exorcism