Cadaver - Edder & Bile | CD

Erik van Dijk | 27 november 2020

De Noorse death metal band Cadaver is met verschillende onderbrekingen actief sinds 1988 en bracht in de periode tussen 1995 en 2004 drie albums uit. Sinds 2010 is de band weer actief en bestaat deze uit Anders Odden, die tegenwoordig zowel de vocalen als gitaar als bas voor zijn rekening neemt, en sinds 2004 krijgt “Neddo” op de drums de steun van de Belgische muzikale veelvraat Dirk Verbeuren (o.a. Megadeth). Deze samenwerking resulteert in een nieuw album, dat maar liefst 16 jaar na het laatste album ‘Necrosis’ verschijnt. De nieuwe plaat draagt de naam ‘Edder & Bile’ en verschijnt op 27 november via Nuclear Blast records.

Muzikaal is er niet veel veranderd, Anders Odden is altijd de voornaamste songwriter van de band geweest, maar de vocalen van Odden klinken wel wat anders dan dat we van Cadaver gewend zijn. De vocalen zijn meer krijsend en hebben een flink smerige lading waardoor het geheel beduidend minder toegankelijk klinkt. Het drumwerk is daarentegen overweldigend, het is werkelijk ongelofelijk wat Dirk Verbeuren weet te produceren. ‘Edder & Bile’ telt 10 nummers en duurt zo’n 31 minuten en is voor het gevoel in een zucht voorbij, maar aan de andere kant is het na een half uur ook wel genoeg geweest.

Vanaf ‘Morgue Ritual’, wat overigens de eerste single van het album was, gaat Cadaver vol gas los in een hoog tempo met de beukende drums van Dirk Verbeuren, een verrassend nummer met tegendraadse ritmes en strakke breaks. Bij ‘Circle of Morbidity’ worden we verrast door de vocale bijdrage van Jeff Becerra (Possessed). Het nummer is grotendeels een tempo lager en dat is op zich fijn voor de nuance. Ook bij ‘Feed the Pigs’ krijgen we te maken met een gastzanger, in dit geval gaat het om Kam Lee van o.a. death metal band Massacre. De brute vocalen van Kam zijn een mooie aanvulling op die van Neddo, in een nummer waar de snelheid weer flink opgeschroefd wordt.

Cadaver ramt in vliegende vlucht door met nummers als ‘Final Fight’, ‘Deathmachine’ en de

tweede single ‘Reborn’. Hoewel er voldoende tempowisselingen zijn, komt het nergens echt tot rust. Muzikaal zit alles sterk in elkaar, al zal dit bij een eerste luisterbeurt totaal aan je voorbij gaan. Met name bij het nummer ‘Reborn ’is het genieten van het sterke drumwerk van Verbeuren, wat een beest is die man achter de kit. In de nummers ‘The Pestilence’ en titelnummer ‘Edder & Bile’ zit wat meer groove en dat is een welkome ontwikkeling. Bij het afsluitende ‘Let Me Burn’ zakt het tempo zelfs helemaal en is er ruimte voor een knappe gitaar solo, een fijne afsluiter die naar het einde toch nog even knalt.

Cadaver heeft met ‘Edder & Bile’ een bruut death metal album gebracht. Met sterke composities en geweldig drumwerk van Dirk Verbeuren, ook Neddo is op dreef met zijn instrumenten, al weet hij vocaal wel wat minder te brengen dan zijn voorgangers.

01. Morgue Ritual 03:28
02. Circle of Morbidity 02:38
03. Feed the Pigs 03:12