Byfist - In the End | CD

Erik van Dijk | 25 september 2020

Byfist is een Amerikaanse heavy metal band uit San Antonio, Texas. De band is ontstaan in 1987 en startte voortvarend met de EP ‘You Should Have Known’. In 1999 verscheen met ‘Adrenalin’ een tweede EP, dat terwijl de band al sinds 1991 gestopt was. In 2000 startte bandleider Nacho Vara met een vernieuwde line-up en na een compilatie in 2008 verschijnt het debuutalbum ‘In the End’ op 25 september via Pure Steel Records.

Byfist is een traditionele US metal band, heavy metal met een dosis power metal. Gitarist Nacho Vara (ex-Reverend, ex-Seance) is het enige originele bandlid, maar heeft een aardige line-up neergezet. Met name zanger Raul Garcia is een klasbak, sterke vocalen met stoere high pitch uithalen. Het album opent met het nummer ‘Universal Metal’ wat een lekker up-tempo nummer is met een wat catchy zanglijn. Een typerend stukje US Metal. ‘In the End’ is ook zo’n lekker nummer, de hoge uithalen Raul Garcia zijn sterk en overtuigend en ook muzikaal is het geheel goed verzorgd.

‘Guaranteed Death’ is een niet uitgebrachte demotrack, die overigens wel te vinden is op de compilatie CD uit 2008. Hoewel het nummer niet onaardig klinkt, is de meerwaarde mij niet geheel duidelijk. ‘With This Needle I Thee Wed’ is een vrij lang nummer waarbij het tempo flink zakt, het nummer is te lang en wordt wat saai. De verschillende zangstijlen en uithalen zijn het spannendste in het nummer, en dat is te weinig om ruim 8 minuten te boeien. ‘Ship of Illusion’ is een wat matig nummer, gelukkig brengt ‘Epitaph’ weer wat leven in de brouwerij met wat meer tempo. Het afsluitende ‘Scattered Wits’ begint als een ballad, maar gelijkelijk wordt het tempo opgeschroefd en ontpopt een lekkere metal kraker, en dat is wat het album nodig heeft om goed af te sluiten.

Het album ‘In the End’ van Byfist is een typisch US Metal. Het album kent voldoende hoogtepunten, met name de openingsnummers en de afsluiter zijn in deze favoriet.

01. Universal Metal 05:39
02. In the End 05:41