Burning Witches - Wings of Steel | EP

Erik van Dijk | 6 december 2019

Het van oorsprong Zwitserse Burning Witches bracht in 2017 een heerlijk heavy metal debuutalbum uit. Een jaar later verscheen opvolger ‘Hexenhammer’ via Nuclear Blast Records, Inmiddels is de band aan het werk aan een nieuw album en om de band, met gewijzigde line-up onder de aandacht te houden verschijnt op 6 december de EP ‘Wings of Steel’.

Het gelijknamige debuut album kon mij goed bekoren, lekkere heavy metal van de oude school met sterke vocalen van zangeres Seraina Telli. Het tweede album ‘Hexenhammer’ betekende de definitieve doorbraak van de band al klinkt het album naar mijn mening net wat te gelikt. Seraina verliet de band en werd vervangen door de Nederlandse zangeres Laura Guldemond (o.a. Shadowrise) en met de al eerder toegevoegde gitariste Sonia Nusselder kreeg de band een Nederlands tintje.

De EP ‘Wings of Steel’ is eigenlijk een veredelde single. Het nummer ‘Wings of Steel’ is het eerste nieuwe nummer met Laura Guldemond en is weer lekker heavy. Lekker up-tempo, wat mee zinledige refreinen en een Laura die met haar vocalen weer wat pit of agressie in de song weet te brengen. Een fijn heavy metal nummer dat wat beloofd voor het aankomende album. De drie nummers die volgen zijn live opnames, opgenomen op Wacken dit jaar. De drie nummers komen van het album ‘Hexenhammer’ en klinken live lekker heavy, zoals eigenlijk ook met Seraina Telli ook al het geval was. Toch brengt Laura ook bij deze nummers net dat extra beetje agressie, iets dat de aanschaf van deze 12″ vinyl voor liefhebbers van de band een must maakt. Op vrijdag 13 december staat Burning Witches op de Eindhoven Metal Meeting, de enige dag waarvoor nog een beperkt aantal kaarten beschikbaar zijn.

Side A
01. Wings of Steel
02. Executed (live)