Burning Witches – The Witch Of The North | CD

Frans Neelen | 7 mei 2021

Het Zwitsers/Nederlandse zwaar metalen dames quintet Burning Witches is een erg productief gezelschap. ‘The Witch Of The North’ is alweer hun 4e volledige album sinds 2016 en dan tellen we de verschillende tussendoortjes nog niet eens mee. Helemaal niet erg want wat mij betreft is er altijd plaats voor lekker ouderwetse heavy metal in een modern jasje, zeker wanneer deze ook nog vakkundig wordt uitgevoerd en het gebodene van hoogstaand niveau is.

Amper een jaar is er verstreken sinds voorganger ‘Dance With The Devil’. Een album waarop de Nederlandse inbreng naast gitarist Sonia Nusselder werd verdubbeld door zangeres Laura Guldemond die met haar wat agressievere vocalen een prima indruk maakte. Dat deed zij zeer zeker op het tussendoortje ‘The Circle Of Five’ met een heel sterke ‘Painkiller’ presentatie. Op dat tussendoortje was de Nederlandse inbreng alweer gehalveerd doordat Sonia de band had verlaten ten faveure van Larissa Ernst. Deze is ook nu van de partij op ‘The Witch Of The North’ een soort concept album over de Noorse Godin Freya.

Na het lekker onheilspellende intro ‘Winter’s Wrath’ volgt het epische titelnummer dat een lekker mid tempo track is met een fraaie melodielijn. Een lekker begin in ieder geval. Daarna wordt het gaspedaal wat verder ingedrukt met ‘Tainted Ritual’ en ‘We Stand As One’ dat wat meer beukwerk bevat. Vooral de laatste ligt meer in de stijl van Manowar, dus inclusief stoer meezingrefrein. Iets wat door de bank genomen toch wel opvalt is dat dit album over het algemeen wat meer melodie bevat. Waren de vorige albums vooral geschoeid op de metalen Judas Priest leest, nu zijn er hoorbaar meer Iron Maiden invloeden in de nummers verweven. Erg is dat niet, het komt de afwisseling ten goede maar na het harde en venijnige tussendoortje ‘The Circle Of Five’ en de krakers ‘Necronomicon’ en ‘Lucid Nightmare’ op voorganger ‘Dance With The Devil’ had ik juist harder materiaal verwacht.

Dat komt nog niet met direct met het begin van ‘Flight Of The Valkyries’ dat een mooi rustig begin heeft maar heerlijk opbouwt naar een snelle beuker met likkebaardend gierende solo’s. Laura laat hier goed horen dat ze gegroeid is qua stembereik. Vond ik haar in de rustige stukken meestal niet zo sterk overkomen dan wordt dat hier gelogenstraft. Gelukkig komt hier ook haar sterke rauwe , venijnige stem in volle overtuiging naar voren. Echt een geweldig nummer. De smaak hebben we dan wel te pakken en de opmaat naar krachtig werk is gezet wat meteen wordt beantwoordt met het vette ‘The Circle Of Five’. Dat dit een kraker van jewelste is waarop Laura excelleert dat mag nu wel bekend zijn maar verderop treffen we met ‘Thrall’, ‘For Eternity’, ‘Nine Worlds’ en vooral het machtige ‘Dragons Den’ meer van het betere zwaar metalen werk aan. Tussendoor is er nog ruimte voor een ballad en dat is een pareltje deze keer in de vorm van ‘Lady Of The Wood’. Sterk gitaarwerk vormt een fraaie ondersteuning voor de vocalen van Laura die hierop bewijst ook prima uit de voeten te kunnen met emotioneel geladen zang. De subtiele toevoeging van een tenor stem op de achtergrond versterkt de kracht van dit nummer.

Burning Witches brengt traditionele Heavy Metal en een ander traditie van de dames is dat ook nu een sterke cover niet ontbreekt. Ditmaal is dat een vette uitvoering van de Savatage classic ‘Hall Of The Mountain King’ waarop Chris Caffery enkele gastsolo’s levert. Dat Romana speciaal voor dit nummer een replica heeft aangeschaft van Chriss Oliva zegt genoeg over de adoratie die doorklinkt in dit nummer. De dames zetten het nummer dan ook zonder poespas krachtig neer zonder geweld te doen aan het origineel, een prima prestatie.
Burning Witches flikt het gewoonweg weer om voor de 4e maal op rij een heerlijk vet heavy metal album af te leveren. Laura’s vocalen kennen nog meer variatie en vooral in de venijnige stukken zijn die echt fabeltastisch. Het gitaarwerk van Larissa en Romana giert als vanouds, het baswerk van Jeanine is superdegelijk en Lala’s drumwerk komt nog beter naar voren.

Ook de verpakkingen en artwork zijn weer adembenemend mooi. Hier wordt echt pure liefde en vakmanschap in gestopt. De cd en vooral vinyl edities zijn echt om je vingers 666x bij af te likken. Dit is dan ook voer voor echte metal fanaten en die kopen dat spul gewoon zoals het hoort.

Burning Witches had mijn metalen hart al veroverd vanaf het 1e album en dat is gelukkig nog steeds zo. Ook op deze nieuwe worp wordt je niet teleurgesteld maar krijg je wat je verwacht; met liefde, adoratie en vakmanschap uitgevoerde pure Heavy Metal zoals het hoort. Gewoon verplichte aanschaf derhalve en hopelijk eindelijk dit jaar weer live te aanschouwen want ook op de bühne stellen zij nooit teleur. Zorg dat je dat niet mist evenals dit album.

01. Winter’s Wrath
02. The Witch Of The North
03. Tainted Ritual