Burning Witches - Dance With The Devil | CD

Frans Neelen | 6 maart 2020

Het materiaal van het Zwitsers/Nederlandse damesgezelschap Burning Witches heeft tot nu toe altijd een brede glimlach op mijn gezicht getoverd. Helaas heeft zangeres Seraina Telli de band verlaten. Een kwalijke zaak want zowel op plaat als live was dit een sterke troef van de band. De Nederlandse Laura Guldemond is haar opvolgster en op het tussendoortje ‘Wings Of Steel’ dat naast dit nieuwe nummer een aantal live opnames bevatte gaf goede hoop dat het met de zangopvolging wel snor zit.

Na een vertrouwd intro met ‘The Incantation’ verrast de band met hun meest snelle, agressieve song tot nu toe. ‘Lucid Nightmare’ is werkelijk een fantastisch, heerlijk snel en ontzettend krachtig en lekker agressief gezongen nummer. Wow, dit is typisch zo’n track waarop Guldemond excelleert en alle registers opentrekt. Het super vette, vingervlugge gitaarwerk en de heerlijk beukende bas en drums maken het verder af. Judas Priest / Iced Earth adepten kunnen hier hun hart vet ophalen hoor. Eerlijk gezegd vind ik dit wel, naast het zware ‘Necronomicon’ waarop Guldemond wederom heerlijk agressief klinkt, de beste track van het album. Dat neemt gelukkig niet weg dat er verder niets te genieten valt. De rest van de nummers mag er zeer zeker wezen, zijn wellicht iets melodieuzer van opzet maar er wordt als vanouds lekker gebeukt, goed gemusiceerd en gelukkig ook vocaal gewoon topwerk afgeleverd. Guldemond heeft haar plaatsje zeker gevonden hoewel ik haar op de ballad ‘Black Magic’ wat minder uit de verf vindt komen.

Verder zijn nummers als ‘Dance With The Devil’, ‘Threefold Return’, ‘Sea Of Lies’, ‘Six Feet Underground’ en ‘Wings Of Steel’ gewoon lekker sterke metallers die menig hart in vuur en vlam zullen zetten. Het enige gemis op dit album is een epische knaller als ‘Hexenhammer’ op het vorige, gelijknamige album. Daar staat het vette ‘Lucid Nightmare’ tegenover zodat we ook dit album weer een vette voldoende kunnen geven. Als afsluiter hebben we traditioneel een

bekende cover en dat is deze keer ‘Battle Hymns’ van Manowar waarop originele gitarist Ross The Boss het solowerk voor zijn rekening neemt. Muzikaal zit het dus wel snor, vocaal is het door de vrouwelijk vocalen weer eens wat anders maar mist het net dat beetje kracht waardoor de felheid wat teloor gaat. Hier had wat agressiever geklonken mogen worden, wat Guldemond best gekund had denk ik, maar dat is een keuze die nu eenmaal gemaakt is blijkbaar.

Voor het geheel maakt dat weinig uit daar Burning Witches er voor de 3e maal op rij in slaagt een supervet Metal album af te leveren dat ze nu toch echt definitief op de kaart zet. Gewoon vet product en live zijn ze niet te versmaden. Laat die concerten maar komen! Krachtig gitaarwerk in lijn van bands als Judas Priest, Iced Earth en Iron Maiden plus een productie waar verscheidene New Wave Of British Heay Metalbands / klonen jaloers op zullen zijn. Titelnummer ‘Dance With The Devil’ klinkt als een echt catchy jaren tachtig metal nummer, maar persoonlijk vind ik het eerder genoemde ‘Wings Of Steel’ met een lekkere mix van melodie en een meer agressieve thrashy structuur toch wel het fijnste nummer van het album.

01. The Incantation
02. Lucid Nightmare
03. Dance With The Devil