Burning - Scourge of Humanity | CD

Theo Wapenaar | 30 maart 2022

Het heeft wat voeten in aarde gehad en veel tijd gekost maar de tweede full length van de Groningse heavy metal formatie Burning heeft enkele weken geleden eindelijk het daglicht gezien. Of het nou ligt aan Covid 19, de grote toeloop bij de platenperserijen, de grondstoffen crisis of het vertrek van een oerlid (gitarist Johnny Karst). Het is nu echter allemaal niet belangrijk meer. Want hoe mooi is het voor een hardwerkende onafhankelijke band om te pronken met een nieuwe plaat.

Terwijl de verkoop van het album inmiddels uitermate goed verloopt en de positieve reacties niet van de lucht zijn krijgt het album nu pas aandacht op de site van Metal Experience. Aan de PR van zanger Hugo Koch (o.a. organisator van Very ‘Eavy Festival en Holland Heavy Festival) ligt het niet, want de man weet prima zijn wegen te bewandelen in de metal scene. Door persoonlijke omstandigheden heeft ondergetekende het album (lees: de review) rondom de release datum enige tijd opzij moeten leggen maar dankzij het verschijnen van een speciale editie in de nabije toekomst is het onderstaande verhaaltje toch nog een beetje actueel.

Burning is opgericht in 2013 en speelt heavy metal geschoeid op de leest van pakweg een ruime dertig jaar eerder. Voor het gemak wordt Burning vaak weggezet als N.W.O.B.H.M. band maar het oeuvre van Burning bestrijkt weldegelijk meer invloeden van oermetal / hardrock dan deze specifieke stroming. De eerdere releases ‘Something is Lurking in the Dark’ (7”, 2014), ‘Nightmares’ (Full Length, 2016) en ‘The P.I.D. Files’ (EP, 2018) laten horen dat de band een flinke reis maakt in het verleden van de hardere klanken.

“This one will set the Metalworld on fire” schreef de band over deze vierde (wederom in eigen beheer uitgebrachte) release op hun eigen Facebookpagina in augustus van vorig jaar. Een dergelijke statement zorgt er wel voor dat alle ogen van metal liefhebbers, media en fans (waaronder ondergetekende) op je gericht staan. Tegelijkertijd straalt zo’n statement zelfvertrouwen, enthousiasme en trots uit.

Trots mag Burning zeker zijn op ‘Scourge of Humanity’. Zonder het oude werk van de band tekort te doen is dit veruit het beste werk wat de band heeft vastgelegd tot op heden. Met inachtneming van het “old school” concept/karakter en de typische Burning sfeer brengt de band haar meest afwisselende plaat uit. Het eerste nummer van de plaat ‘Black Pope’ (de tweede online single) komt meteen lekker binnen. Een swingende song gedragen op een lekkere riff. Wat direct positief opvalt is de heldere maar toch heavy productie, het lekkere gitaarwerk en de duo vocalen in zowel de refreinen als de coupletten, dit maakt dit nummer heerlijk melodieus.

Met ‘Keep me Safe’ als tweede song hakt en beukt Burning lekker door in een redelijk hoog tempo om in het derde nummer ‘Leatherface’ juist terug te zakken naar een zeer laag tempo. Beide songs zijn wederom doorspekt met heerlijk gitaar/soleerwerk van oude rot Rene Knegt en nieuwkomer Harm ten Hove (ex-Vortex, Metal Bats). Net als in het openingsnummer vallen meerstemmige vocalen tijdens de refreinen te bespeuren en dat is absoluut een pluspunt. Zanger Hugo heeft een zeer prettig klinkende lage stem maar bewandeld niet de toonladder van boven naar beneden en omgekeerd, dus ik kan mezelf indenken dat een onbevangen luisteraar zijn stem over een geheel album enigszins als monotoon zou kunnen ervaren.

Voor vinyl liefhebbers opent de B kant met het titelnummer ‘Scourge of Humanity’ en dat is waarschijnlijk het meest authentieke Burning nummer op deze plaat en zal zeer herkenbaar klinken in de oren van eerdere fans. Na het wat slepende ‘Follow the Crowd’ voorzien van prachtige female backing vocals treedt de band even flink uit haar comfort zone met de thrasher ‘Taking Out the Thrash’. In simpele maar zeer ware woorden verteld Burning in dit nummer hoe belangrijk het is om de vuilnis even buiten te zetten en lekker los te gaan met “onze” muziek omdat het nodig is, zeker na de afgelopen twee jaar. Na het steady en relatief rustige ‘You are invited’ zit de rit er op.

En ik moet zeggen het was een zeer aangename rit. Zoals ik eerder al schreef, Burning brengt op deze plaat het beste wat ze ooit hebben uitgebracht. Een product waar ze als band trots op mogen zijn. Het feit dat ex-Iron Maiden gitarist Dennis Stratton een nummer mee speelt (Bodyfarm) zegt wel iets over de connectie binnen de heavy metal, maar het is wel een Burning song!

De Burning ‘Scourge of Humanity’ CD/LP/MC is verkrijgbaar bij de band. De LP op groen Vinyl waarvan er 200 geperst waren is inmiddels uitverkocht. Maar voor vinyl liefhebbers er zijn nog enkele exemplaren te koop op goudkleurig vinyl welke verschijnt op 23 april (Recordstore Day).

01. Black Pope
02. Keep me
03. Leatherface