Burning Point – Arsonist of the Soul | CD

Frans Neelen | 24 oktober 2021

Burning Point is het geesteskind van Pete Ahonen, een drukbezet man want ook Stargazery en het inmiddels weer heropgerichte Ghost Machinery dragen zijn nadrukkelijke stempel. Met name dat laatste is meteen hoorbaar want de eigen sound die hij heeft ontwikkeld is in vrijwel elk nummer meteen hoorbaar, ongeacht welke band het betreft. Er zit dan ook niet merkbaar veel verschil in de bands die zich allemaal richting power metal begeven. Het moet gezegd, mijn eerste kennismaking met zijn werk was Ghost Machinery’s ‘Out For Blood’ uit 2010 en dat is nog steeds een zeer puik album. Die band had en heeft ook nu weer de beschikking over de vocalen van Tapio “Taage” Laihoen dat is iemand die zeker het verschil weet te maken omdat hij over een erg sterke strot beschikt.

Terug even naar Burning Point dat op dit album qua bezetting weer de nodige wisselingen heeft ondervonden. De grootste hierin is toch wel dat voormalig (toen ze nog stoere metal maakten i.p.v pop) Battle Beast zangeres Nitte Valo vervangen is door Luca Sturnioli. Valo kweet zich prima van haar taak op de beide voorgangers, iets wat niet gezegd kan worden van Sturnioli.

Muzikaal gezien is er niets nieuws onder de zon. Ahonen tovert nog steeds met duidelijk gemak rijke riffs en behendige leads uit de losse pols en het geheel biedt lekkere up tempo stampers zoals opener ‘Blast In The Past’ en ‘Hit The Night’ die afgewisseld worden met heavy werk als ‘Fire with Fire’ en ‘Running In The Darkness’. Het meeslepende titelnummer is de echte parel op dit album, een meer dan uitstekende track.

De schoen wringt hem echter bij de tracks ‘Rules The Universe’ en ‘Eternal Life’ waar Sturnioli compleet de mist ingaat in de hogere regionen. Onvoorstelbaar dat je dit als ervaren bandleider op een album neerkwakt. De beste man heeft echt wel zijn kwaliteiten zoals o.a. op het titelnummer maar dan moet het toch niet zo’n probleem zijn om die 2 nummers een beetje bij te schaven zodat het hem past. Vreemd en het doet afbreuk aan een verder prima verteerbaar album.

Een album dat geen groot opzien zal baren maar ook niet slecht is. De duistere middelmaat is daarentegen wel gevaarlijk en het wordt voor Burning Point na 20 jaar en 8 albums toch echt tijd om vooruitgang te boeken. Zelf zet ik daarom mijn kaarten in op de nieuwe Ghost Machinery met Tapio “Taage” Laihoen op vocalen. ‘Arsonist of the Soul’ is een gemakkelijk te verteren echt melodieus power metal album wanneer je de beide genoemde tracks vocaal buiten beschouwing laat. Jammer dat het merendeel van de nummers niet echt blijft hangen maar bijvoorbeeld ‘Fire With Fire’, ‘Out Of Control’ en ‘Arsonist Of The Soul’ zijn zeker het beluisteren waard.

01. Blast in the Past 03:11
02. Rules the Universe 03:28
03. Out of Control (Savage Animals) 03:48