BruuT – Bloodspill | CD

Frans Neelen | 7 juli 2021

“CD is opgenomen in 2020 tussen de corona lockdowns in. Toen het weer even mocht. Alles is opgenomen in een weekend wat best bijzonder is. Het liep ook als een trein en om de oldschool vibe die wij willen behouden hebben we zeer weinig takes opgenomen. Sommige zangstukken zijn zelfs in een take opgenomen. Niks fake, gewoon rammen in de studio”

Zo dat is even de inleiding, verkregen van vocaliste Corinne van den Brand, voor deze full length debuut van het Tilburgse BruuT. Na het eerste teken van leven in 2019 met het onvolprezen op 7” inch vinyl geperste 4 track ‘Bloodmoon’ is gretig gebruik gemaakt om tijdens de lockdown nieuw materiaal te vervaardigen.

Het in 2017 ontstane Tilburgse BruuT bestaat dan ook uit zeer ervaren muzikanten die wel van wanten weten, zeker in dit genre. Corinne van den Brand (Acrostichon, Razend, The Covering), Joris van Iersel (drums) en Albert de Bruijn (gitaar) weten dan ook hoe een vet potje ouderwets lompe death metal moet klinken; rauw, ongepolijst en smerig dus, exact wat je hier voorgeschoteld krijgt. death metal op zijn lompst en tsja, bruutst. Denk vooral aan Obituary, Entombed, Autopsy en oertijden van Death.

Net als op de illustere 4 track worden hier vanuit metersdik eikenhout degelijke ruwe planken gezaagd voorzien van dikke knoesten. Na een uiterst onsmakelijk intro wat uiteraard prima past bij de muziekstijl knalt ‘Mask Of Sanity’ er al meteen lekker lomp in. Full speed ahead met heerlijke hakkend riffwerk. En dan die welhaast ongeëvenaarde vocalen die werkelijk uit de aller diepste moeraskrochten naar boven worden gegorgeld, nee Corinne is het zeker niet verleerd .Sterker nog, ze is alleen maar beter geworden; wat een ultra smerige vocalen zeg.

Variatie is er binnen de tracks gelukkig genoeg met lompe doomachtige passages die evenzo gemakkelijk overgaan in supersonisch snelheidsgeweld. Nee, deze veteranen hoef je niet te leren hoe je puike nummers in elkaar insteekt.

Hoogtepunten, tjsa zoals mijn kameraad Kees opmerkte … nou, beter wordt het niet en kan het niet, dus wat dat betreft luistert het album weg als een ode aan de hoogtepunten van smerige old school death metal. Ongecompliceerd, rauw tot op het afgekloven bot en bruut. Gelukkig zijn er ook nog onvervalst lekkere gitaarsolo’s te horen zoals in het werkelijk geniale ‘Ribbon In Hell’ dat met de lompe stoomtrein ‘Cannibalistic Sadistic Mutant Cadavers’ wedijvert om mijn nummer van de maand. Wat een superheerlijk vette tracks zijn dat waarbij de laatste gewoonweg een van de meest geniaal bedachte titels ooit is, hoezo death metal!

‘Bloodspill’ zal elke death metal liefhebber een vette doodsgrijns op zijn/haar gezicht toveren en is een plaat dat de bandnaam meer dan eer aan doet; gewoon een bruut album. En of het nog niet bruut genoeg is krijg je er als bonus ook nog de 4 tracks van het debuut bij en dat ook nog in geremasterde vorm. Te bestellen bij Brutal Insanity Records overigens en dat voor slechts 12 euri….
Een ronduit belachelijke prijs waar deze keer niets bruuts aan is. Zijn het toch een beetje softies, die lui van BruuT. Aanschaf vet verplicht derhalve.

01. Intro
02. Mask Of Sanity