Bring Me The Horizon - Post Human: Survival Horror | CD

Juliette Ruygrok | 30 oktober 2020

Nadat in 2019 Bring Me The Horizon het album ‘Amo’ uitbracht leek er een nieuwe weg zijn ingeslagen. Waar ze in het verleden de nodige core invloeden wisten te brengen, bleek de zachtere kant toch beter aan te slaan bij het publiek, de nieuwe Coldplay leek dan ook geboren. Echter met Bring Me The Horizon weet je het maar nooit. ‘Survival Horror’ is een CD die deel uitmaakt van een vierdelige serie ‘Post Human’. Het eerste deel vindt zijn inspiratie in de lockdown en alle emoties die we daar bij voelen. ‘Survival Horror’ kent in ieder geval 9 nummers, en is daarmee een bijna volledig album.

‘Dear Diary’ lijkt in ieder geval weer op een rockplaat. Met een fijn gekozen tempo en wat ouderwets hakwerk op de drums wordt de CD afgetrapt. Oudere fans kunnen dit zeker waarderen. ‘Parasite Eve’ begint in een vreemde setting, die de rest van het nummer voelbaar blijft. Het is een toffe intro, die overgaat in een duisetere hiphop achtige vibe. De zin; “This is war”, brengt dan toch wat gitaren met zich mee. Het geheel kent een goede opbouw, en is een prettige mix tussen twee stijlen. Daarmee is het terecht al voor de release van de EP uitgebracht.

Ook ‘Obey’ ft. YUNGBLUD werd eerder uitgebracht. Hier lijkt het een tandje harder te gaan. Op de vocalen zorgt de samenwerking voor een goede variatie. Muzikaal gebeurt er veel. Veel tempowisselingen, veel samples en dat alles in de mix met de nodige gitaren. Toch blijft het geheel nog wat braaf, en dat ondanks alle energie. ‘Kingslayer’ is een samenwerking die succesvol moet zijn. Moametal van de succesformule Babymetal werkt mee aan deze track. Dit blijkt een energieke mix van veel elektro, samples en snelle beats als gevolg te hebben. Met ook nog wat grunts en harde gitaren is het geheel af. Het lijkt een rare mix, maar dit werkt prima als geheel.

‘1X1’ is een samenwerking met de Nova Twins, dit lijkt meer gitaarwerk te brengen echter

buigt het geheel snel af naar een mix van rare beats v.s. gitaarwerk waardoor het geheel niet echt los lijkt te komen. Ook ‘Ludens’ kwam al eerder uit er werd met groot enthousiasme ontvangen. Het geheel kent een lange opbouw met zware beats en lijkt lange tijd erg soft te blijven. Dan plots lijkt het plot toch nog te draaien naar zware grunts en beukende gitaren. De stijlen liggen dusdanig ver uit elkaar, en de opbouw duurde dusdanig lang dat je dit eigenlijk niet verwacht. Het nummer is dan ook niet echt een geheel. Met een enorm lange titel een zeer gevoelige samenwerking met Amy Lee van Evanascence wordt de CD afgesloten. Het is een ballad, maar het geluid is zo vol en de vocalen van Amy Lee en Oliver Sykes mixen zo goed, dat ‘One Day The Only Butterflies Will Be In Your Chest As You March Towards To Your Death’ misschien wel het beste nummer van de CD is.

Met ‘Survival Horror’ lijkt Bring Me The Horizon in ieder geval ook weer wat zwaarder werk te willen laten horen. Het wordt dus afwachten wat de rest van dit vierluik ‘Post Human’ gaat doen voor de fans van het eerste uur, maar voor nu lijkt de toon gezet en zal men moeten settelen voor een zeer diverse mix van stijlen.

01. Dear Diary
02. Parasite Eve
03. Teardrops