BPMD - American Made | CD

Alex Thrasher | 17 juni 2020

BPMD is een nieuwe band bestaande uit Bobby Blitz (OverKill), Mike Portnoy (Sons of Apollo), Mark Menghi (Metal Allegiance) en Phil Demmel (Vio-lence). De bandleden kennen elkaar van Metal Allegiance, waarvan eerder twee geweldige thrash platen verschenen (‘Metal Allegiance’ in 2015 en ‘Volume II: Power Drunk Majesty’ in 2018). Onlangs verscheen het album ‘American Made’ via Napalm Records.

BPMD heeft zijn oorsprong te danken aan de zoon van Mark Menghi. Mark luisterde naar ‘Saturday Night Special’ van Lynyrd Skynyrd toen zijn 8-jarige zoon zei: is dat geen gaaf nummer om met Metal Allegiance op te nemen? Mark raakte enthousiast maar vond deze muziek niet echt bij Metal Allegiance passen. Dus besloot hij wat muzikale vrienden uit Metal Allegiance te bellen of ze mee wilden doen. A band was born! Na wat brainstormen besloten ze een volledige plaat te maken met Amerikaanse klassiekers uit de jaren ‘70, maar dan wel met een metalen injectie. Ieder bandlid mocht 2 nummers kiezen en gezamenlijk kozen ze ook 2 nummers.

Blitz koos voor ‘Evil’ van Cactus en ‘Never in my Life’ van Mountain. Ik was niet bekend met deze bands maar na het beluisteren van het origineel, stelde ik vast dat BPMD een lekkere metal-uitvoering van deze nummers heeft gemaakt. Portnoy koos voor ‘Wang Dang Sweet Poontang’ van Ted Nugent en ‘Toys in the Attic’ van Aerosmith. Ook hier lekkere versies met een ruiger randje dan het origineel. Nummers die bij veel metalheads wel bekend zullen zijn. Mark Menghi koos voor ‘Saturday Night Special’ van Lynyrd Skynyrd (uiteraard) en ‘Beer drinkers & Hell raisers’ van ZZ Top. Vette uitvoering die je wel moet meezingen! Dit swingt! Opvallend zijn de heerlijke baspartijen van Mark, die met name tijdens de gitaarsolo’s heerlijke basloopjes tentoon spreidt.

Phil Demmel koos voor ‘D.O.A.’ van Van Halen en ‘Tattoo Vampire‘ van Blue Oyster Cult. Vooral het gitaarwerk bij D.O.A. is om de vingers bij af te likken. Het nummer heeft ook nog een onverwachte versnelling op het einde, lekker! ‘Tattoo Vampire’ is de meest snelle en heavy uitvoering op ‘American Made’. Dit nummer had zo maar als bonustrack op een OverKill plaat kunnen staan. De bandkeuze viel op ‘We’re an American band’ van Grand Funk Railroad en ‘Walk away’ van The James Gang. Je kunt goed horen dat de mannen veel plezier aan dit album hebben beleefd. ‘American Made’ is gewoon een heerlijke plaat die je in de zomer in de auto met open raam luid kan laten knallen. De hoes ziet er ook prachtig uit, gemaakt door Marcelo Vasco (Slayer, Metal Allegiance, Soulfly, Hatebreed). Niet ondenkbaar dat op dit album nog een vervolg zal komen, bijvoorbeeld een plaat die aan de UK Hard Rock van de ‘70’s wordt gewijd.

‘American Made’ is op 12 juni verschenen en is naast digitaal, te verkrijgen op cd en vinyl. Bij het platenlabel Napalm Records is een prachtig gekleurde splatter-versie te koop, aanrader! Nieuwsgierig? Via YouTube zijn ‘Toys in the Attic’ , ‘Evil’ en ‘We’re an American Band’ reeds te beluisteren.

01. Wang Dang Sweet Poontang
02. Toys in the Attic
03. Evil