Borknagar – Winter Thrice | CD

Erik van Dijk | 22 januari 2016

Het Noorse Borknagar bestaat inmiddels zo’n 20 jaar en komt dit jaar alweer met het tiende full-length album. Muzikaal is er in die 20 jaren wel het een en ander veranderd. Zo was het genre op debuut album ‘Borknagar’ uit 1996 pure black metal en komt dit gezelschap tegenwoordig met een progressieve viking metal variant.

Met het verschijnen van het nieuwe album is Borknagar verder gegaan op de progressieve weg en waar voorganger ‘Urd’ nog bij vlagen black metal ademde is dit op het komende album ‘Winter Thrice’ duidelijk minder. De vraag rijst dan ook doet dit af aan het nieuwe album? Het antwoord is nee, Borknagar weet weer een aantrekkelijk album uit te brengen. Echter niet voor de hardcore black metal fan. Die hadden immers al lang afscheid genomen van Borknagar, maar voor hen die progressieve metal kunnen waarderen is dit een heerlijk album geworden.

Het openings nummer zegt eigenlijk alles. “The Rhymes Of The Mountain” is een melodieuze song met cleane vocals en enkele passages waarbij de brute vocalen op de voorgrond staan. Titeltrack “Winter Thrice” past in hetzelfde straatje maar wat wel gezegd mag worden is dat zanger Vintersorg bij tijd en wijlen de noten net iets te hoog inzet. “Cold Runs The River” is mijn onbetwiste favoriet van dit album, de song opent met harsh vocals en vooral wanneer de dubbele bass drum er in knalt wordt het nummer interessant een mooie mix tussen het progressieve en de black metal sound. Een beduidend minder nummer is “Noctilucent” een semi ballad die het voor mij niet heeft daar waar een soortgelijk nummer als afsluiter “Terminus” beter tot zijn recht komt en meer dan het luisteren waard is.

Al met al levert Borknagar met ‘Winter Thrice’ een interessant album af waarbij de progressieve invloeden een duidelijk grotere rol spelen dan op voorgaande releases en voor wie zich kan vinden in een meer progressieve route is dit zeker een aanrader. Het album verschijnt op 22 januari via Century Media en is verkrijgbaar als Ltd. CD Digipak, CD, Gatefold 2LP en Digitale Download.

01. The Rhymes Of The Mountain
02. Winter Thrice
03. Cold Runs The River