Borknagar – Fall | CD

Erik van Dijk |  27 februari 2024

Onlangs verscheen het twaalfde studio album van de Noorse progressieve black metal band Borknagar getiteld ‘Fall’. De band uit Bergen, opgericht in 1994 door gitarist Øystein G. Brun, pakt steevast uit met sterke melodische black metal albums en ik was onder de indruk van de laatste platen ‘Winter Thrice’ (2016) en ‘True North’ uit 2018. De nieuwe plaat ‘Fall’ verscheen op 23 februari via Century Media Records.

Drijvende kracht achter Borknagar is nog steeds gitarist Øystein G. Brun, die met ICS Vortex nog een coryfee aan zijn zijde kent. De overige line up is stabiel zodat ook lead gitarist Jostein Thomassen weer te horen is op het album. ‘Fall’ telt acht nummers welke zijn opgenomen in verschillende Noorse studio’s, waarbij Jens Bogren verantwoordelijk was voor de mix en Tony Lindgren voor het masteren. Het mooie artwork komt van de hand van Eliran Kantor.

‘Summits’ opent lekker up-tempo met de herkenbare harsh vocals van ICS Vortex, de wisselwerking tussen harsh en clean is weer geweldig en de stijlen vullen elkaar aan. Het dromerige stuk vertelt het complete verhaal over het woeste Noorse landschap en beschrijft de levendige thema’s. ‘Nordic Anthem‘ sluit muzikaal aan bij het eind van de opener. Een volkslied dat de standvastigheid beschrijft met als uitgangspunt dat Noorderlingen voor geen enkele god zullen buigen. Een meeslepend nummers met louter clean vocals.

‘Afar’ heeft ook weer als thema de Noorse natuur. De harsh en clean vocals wisselen af in complete harmonie, waar het muzikaal anders klinkt, de ritmische onderlegger geeft een opmerkelijke vibe. De tempoversnelling is sterk en misschien ook wel noodzakelijk. ‘Moon’ opent meer up-tempo en is in dat licht een verademing. De geweldige solo’s geven het nummer een extra dimensie.

‘Stars Ablaze’ opent kalm, bijna populair met name door de vocalen. De vele wendingen zijn sterk en soms wat abrupt, van melodisch en gevoelig naar blastende passages met harsh vocals. Typerend voor Borknagar. ‘Unraveling’ is een episch nummer waar de wisseling van vocalen tussen ICS Vortex en Lars A. Nedland zijn hoogtepunt bereiken, heerlijk nummer. ‘The Wild Lingers’ is meer een progressief rock nummer en spreekt mij beduidend minder aan. Het geheel is mij net wat te zoet. Met het afsluitende ‘Northward’ krijgen we nummer van bijna tien minuten voor de kiezen. Vanzelfsprekend wordt je ook hier weer heen en weer geslingerd in de muzikale wereld van Borknagar. Een sterke afsluiter met fijne tempo -en stijlwisselingen.

Borknagar brengt met ‘Fall’ een album dat in de lijn der verwachtingen ligt. Het doet niet onder voor de laatste albums, al vind ik persoonlijk de up-tempo stukken wat karig. Desalniettemin een luistertip.

01. Summits 07:58
02. Nordic Anthem 05:14
03. Afar 06:54