Bölzer - Lese Majesty | EP

Erik van Dijk | 15 november 2019

Het Zwitserse Bölzer bracht na twee EP’s, ‘Aura’ en ’Soma’, in 2016 het langverwachte debuut album ‘Hero’ uit. Het album van het duo Fabian Wyrsch (drums) en Okoi Thierry Jones (gitaar / zang) dook onmiddellijk op in de jaarlijstjes. Het vervolg op het debuut van de black / death metal band is wederom een EP, ‘Lese Majesty’ verschijnt op 15 november via Lightning & Sons.

De EP telt vier nummers en klokt net geen 30 minuten. Opener ‘A Shepherd in Wolven Skin’ is weer een lekker stevig en zwartgallig death metal nummer dat naadloos aansluit op de debuutplaat. De subtiele clean vocals die hier en daar weer opduiken geven iets extra’s aan het nummer, de wisselingen in tempo en sfeer zorgen ervoor dat het ruim 9 minuten durende nummer geen moment verveeld. ‘Æstivation’ is een duister stuk met gesproken woord en kan eigenlijk niet als een volwaardig nummer gezien worden.

Met ‘Into the Temple of Spears’ wordt het gaspedaal weer volledig ingetrapt. Fabian Wyrsch zorgt voor het betere beuk werk, Okoi Thierry Jones voor de rammende riffs en het meer subtielere gitaarwerk. Brute vocalen worden weer afgewisseld met sterke clean vocals en Bölzer dendert als een bulldozer door. Het afsluitende ‘Ave Fluvius! Danu Be Praised’ is met 12 minuten het langste nummer op de EP en begint met een wat duister intro. Langzaam wordt het tempo opgebouwd en na een drietal minuten ontploft het nummer, zij het voor korte duur. Een meeslepend nummer met veel wendingen en daarmee een sterke afsluiter.

‘Lese Majesty’ is een lekker tussendoortje van Bölzer, een sterke EP die naar mijn mening slechts gedeeltelijk kan tippen aan de debuutplaat ‘Hero’. Live is de band geweldig, en verwonder ik me iedere keer weer hoe het duo zo’n totaalgeluid weet neer te zetten. Op 3 december staan de Zwitsers in het Leidse Gebr. de Nobel en liefhebbers doen er goed aan deze show te bezoeken.

01. A Shepherd in Wolven Skin 09:08
02. Æstivation 02:03
03. Into the Temple of Spears 06:13