Bodyfarm - Ultimate Abomination | CD

Alex Thrasher | 31 december 2022

Met ‘Ultimate Abomination’ is de Amersfoortse death metal band alweer toe aan haar vijfde full-length album. Het vorige album ‘Dreadlord’ (2019) was een regelrechte knaller maar had een dubbel gevoel omdat zanger Thomas Wouters een maand voor de release kwam te overlijden.

Thomas wilde dat de band wel verder zou gaan, dus vriend en collega David R. Kreft (Graceless) nam tijdens live-concerten meer dan verdienstelijk de positie van zanger/gitarist waar. Dit was geen structurele oplossing aangezien David reeds voldoende bands op zijn CV heeft staan en hij focus wilde aanbrengen voor zijn hoofdband Graceless, waarmee hij zeer succesvol is.

Met de komst van Ralph de Boer (ook actief bij Dead Head) is de positie van zanger/bassist weer ingevuld. Dit betekent wel dat bassist Alex Seegers zijn basgitaar heeft ingeruild voor een elektrische gitaar. Drummer van het eerste uur Quint Meerbeek heeft de band verlaten en is opgevolgd door David Schermann. Tot zover de personele wijzigingen, hoe klinkt dan het album is natuurlijk de vraag.

Het album opent met het furieuze ‘Torment’, dit nummer ligt duidelijk in het verlengde van ‘Dreadlord’. De zang van Ralph komt goed tot z’n recht en drummer David ramt er lustig op los. De gitaarloopjes geven een black metal randje aan dit nummer, lekker! Geen tijd om naar adem te happen, want het navolgende ‘Symbolic Warfare’ houdt dit moordende tempo vast.

‘The wicked Red’ is wat trager (maar niet minder vet) en zorgt voor afwisseling voordat het met ‘Blasting Tyranny’ weer helemaal losgaat. Dit zou live wel eens één van de knallers kunnen

worden! Het gitaarwerk van Bram en Alex is om de vingers bij af te likken, wat een geweldenaars! ‘The Swamp’ is weer wat trager en had niet misstaan op een album van Graceless.

‘Carving repentence’ is weer een lekker lomp death metal nummer en ‘Empire of Iniquity’ kent een heerlijke groove waar de headbangers onder ons gretig op kunnen losgaan. ‘Soul Damnation’ en ‘Sacrilege of the Fallen’ beuken er weer lekker op los en met ‘Charlatan Messiah’ sluit de band het album in stijl af.

Werden we in 2022 verwend met prachtige Nederlandse releases van Martyr, Dead Head en Graceless, deze lijn wordt in 2023 gewoon doorgezet met het nieuwe album van Bodyfarm. Ik weet zeker dat Thomas ergens in het dodenrijk met een grote glimlach op zijn gezicht naar dit album zal luisteren en trots zal zijn op zijn bandmaten en de prestatie die zijn opvolger Ralph de Boer heeft neergezet. Het album verschijnt op 24 februari 2023 bij Edged Circle Productions en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en op zwart en oranje vinyl.

01. Torment 03:30
02. Symbolical Warfare 04:45
03. The Wicked Red 05:18