Bloodbath - Survival Of The Sickest | CD

Erik van Dijk | 8 september 2022

Het Zweedse Bloodbath ontstond in 1998 tijdens een avond toen vrienden Mikael Åkerfeldt, Anders Nyström, Jonas Renkse en Dan Swanö het idee hadden om death metal te spelen in de stijl van Entombed, met invloeden van enkele Amerikaanse death metal bands uit de Florida scene. Inmiddels is de band niet meer weg te denken uit de scene en op 9 september brengt Bloodbath het zesde album ‘Survival of the Sickest’ via Napalm Records.

Ten opzichte van het laatste album ‘The Arrow of Satan Is Drawn’ uit 2018 is er één wisseling in de line up: Joakim Karlsson heeft Bloodbath verlaten en gitarist Tomas Åkvik (o.a. Lik, Nale) is zijn vervanger. Naast de verder vertrouwde bandleden krijgen we op ‘Survival Of The Sickest’ te maken met een reeks gastoptredens van genregrootheden als Barney Greenway (Napalm Death), Luc Lemay (Gorguts) en Marc Grewe (Morgoth). De nieuwe plaat telt elf nummers en duurt daarmee bijna 45 minuten.

‘Survival Of The Sickest’ is alweer het derde album met Nick Holmes (Paradise Lost) als vervanger van meester Mikael Åkerfeldt en het begint zo langzamerhand te wennen. De vocalen van Old Nick liggen op dit album goed in de mix waarvoor Lawrence Mackrory deze keer verantwoordelijk is, het geweldige artwork komt van Wes Benscoter. Het album opent met het nummer ‘Zombie Inferno’ en dat is meteen een sterke binnenkomer. Lekker up tempo met een death ‘n’ roll vibe. Melodisch gitaarwerk en snelle solo’s en de relatief snelle vocalen van Nick klinken sterk.

Met ‘Putrefying Corpse’ trekt Bloodbath lekker door met beukende drums van Martin Axenrot. Wanneer het tempo wat zakt ontstaat er een groovende death metal track. De gastvocalen in dit nummer komen van Barney Greenway en dan moet het tempo tijdelijk even

omhoog. Een lekker nummer met fijne tempowisselingen. Er wordt lekker gevarieerd, zo is ‘Dead Parade’ een wat tragere song en knalt en beukt het navolgende ‘Malignant Maggot Therapy’. Veel variatie en toch klinken de nummers als een geheel.

Bij de kortere nummers ‘Carved’ en ‘Born Infernal’ is er een gastrol weggelegd voor Luc Lemay. Ook deze nummers kennen veel tempowisselingen naast de vocale diversiteit, Lemay vocalen zijn bruut en smerig en zorgen voor de nodige afwisseling. Bij ‘To Die’ horen we de vocale gastbijdrage van Morgoth zanger Marc Grewe. Het nummer klinkt wat lomper en zwaarder en dit staat tegenover de trage en melodische gitaarsolo. Een compleet andere sound, maar desalniettemin goed verteerbaar.

In het vervolg moet Good Old Nick het alleen doen, maar dat heeft geen enkele invloed op de diversiteit die geboden wordt. ‘Affliction of Extinction’ sluit perfect aan bij wat we eerder hebben gehoord. Een lekker tempo, beukende drums en sterk gitaarwerk. ‘Tales of Melting Flesh’ scharen we bij de voorganger, waar ‘Environcide’ weer een lekkere tempo beuker is die tot één van mijn favorieten hoort. Het afsluitende ‘No God Before Me’, overigens de meest recente single, is aanmerkelijk trager dan dat we eerder gehoord hebben van Bloodbath. Het nummer weet me, ook na meerdere luisterbeurten, niet te pakken.

Bloodbath stelt met ‘Survival Of The Sickest’ niet teleur, sterker, ik ben van mening dat de band het sterkste album in het tijdperk Nick Holmes heeft afgeleverd. De invloeden van bands als Morbid Angel en Death tot Deicide en Obituary zijn prominent aanwezig en zorgen voor een vermakelijk album.

01. Zombie Inferno 04:07
02. Putrefying Corpse 03:52
03. Dead Parade 04:39